Boring i beton-mur - hårdt materiale?

Hej alle,

Jeg har et irriterende problem, har boret ind i en beton-væg og er boret ind i dette:

Billedet viser et 4 mm bor som kun går ca 2 mm ind i beton-muren, før den rammer noget meget meget hårdt, som jeg ikke kan bore i. Vildt irriterende! Jeg overvejede på et tidspunkt at investere et par tusinde kroner i noget lignende en "Stud Finder Wall Scanner", f.eks. af mærket Bosch eller lignende, men syntes det var for dyrt til så lidt jeg bruger det. Men det er utroligt irriterende. Jeg ved ikke om det er armeringsjern? Det er en indvendig væg, så tror ikke umiddelbart der er brug for armering?

Hvordan finder jeg bedst ud af hvor jeg ikke kan bore? Skal jeg virkeligt indkøbe mig sådan en fætter? Har også købt en magnet som jeg kan køre henover men den giver ikke rigtigt udslag her...

Nå, men håber nogen har nogen gode råd, før jeg ødelægger min pæne væg med den slags ubrugelige huller her! :-)


Her er min signatur...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bore videre med et metalbor, hvis placeringen er god nok?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Sds boremaskine med 4 skæres bord på ø, så kommer den også igennem hvis det er armering. Tror dog ikke armeringen ligger så langt ude. Det er nok bare første gang du møder beton 
bobenontot skrev den 23-03-2020 15:09:42

Kan du ikke bore videre med et metalbor, hvis placeringen er god nok?

 Jeg er bange for om det er noget vigtigere end armering. F.eks. afskærmning for nogen vigtige rør/ledninger? Men ved ikke om det er normalt? Hvis det ikke er normalt, hvorfor er der så så mange steder hvor det er så svært at bore i? Har oplevet et par stykker i min lejlighed - fra 2006... Så, dvs: Er bange for at bore videre, da det måske netop er meningen at jeg ikke skal bore her? Eller hur?


Her er min signatur...
groundz skrev den 23-03-2020 15:09:57

Sds boremaskine med 4 skæres bord på ø, så kommer den også igennem hvis det er armering. Tror dog ikke armeringen ligger så langt ude. Det er nok bare første gang du møder beton

Forstår ikke lige sætningen "Sds boremaskine med 4 skæres bord på ø". Det er SDS bor med ø4, men jeg bruger ikke borehammer eller noget, så langt ude, da den ikke er til at styre før den er længere inde... Men også se farven af det der kommer ud -noget rødligt - forstår ikke helt om jeg evt skal sætte borehammer-funktionen til - problemet er at den bliver meget svær at styre... Er beton. virkeligt så hårdt? Syntes de fleste huller jeg har lavet har været piece of cake - men ikke dette... Og hvad med værktøjer til at undgå dette problem med ikke-færdige huller, har i nogen anbefalinger/tips? Kunne være rart at høre! Mange tak, iøvrigt! :-)


Her er min signatur...
Sds boremaskine med 4 skæres bord skulle der bare have stået. De er bedre hvis det er armering. Den røde farve kunne jo være rust, dog er det svært at se på dit billede,
Annonce
Du skal have fat i en borehammer. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis du mener at det i ikke er til at styre en borehammer så vil jeg give at påstå at du ALDRIG har prøvet en..... for at bore i beton skal der bruges en borehammer en alm slagboremaskine virker i ikke på en betonmur den er sikkert velegnet til mursten, men ikke en beton mur, her Skal Der bruges en borehammer alt andet er håbløst
Altså det røde ligner for mig mest mursten. Det mest sandsynlige er vel at du er kommet igennem pudslaget også har ramt en hård mursten.

Brug et bor af ordentlig kvalitet og en borehammer som andre skriver. Du kan evt starte uden selve jammer funktionen slået til hvis du er bange for ikke at kunne styre det. Med en god borehammer vil der stadigvæk være markant mere skrald på end du formentlig har nu 

Ask
askholme skrev den 23-03-2020 17:25:16

Altså det røde ligner for mig mest mursten. Det mest sandsynlige er vel at du er kommet igennem pudslaget også har ramt en hård mursten.

Brug et bor af ordentlig kvalitet og en borehammer som andre skriver. Du kan evt starte uden selve jammer funktionen slået til hvis du er bange for ikke at kunne styre det. Med en god borehammer vil der stadigvæk være markant mere skrald på end du formentlig har nu

Ok, tak - men det er en borehammer, jeg har bare ikke slået hammer-funktionen til (du skrev "jammer funktionen", tror du mente "hammer-funktionen" eller er det et ord jeg ikke kender?). De andre gange jeg har boret, er jeg kommet noget længere ind før det var nødvendigt at slå hammer-funktionen til og det er rart at kunne vente, så boret ikke står og hopper på overfladen af muren - jeg vil nemlig godt have det her hul rimeligt nøjagtigt... 

Men jeg kan høre på jer nærmest alle, at jeg ikke skal være så bekymret og at jeg bliver nødt til at gå drastigere til værks - så jeg prøver lige at slå hammer-funktionen til og vender tilbage med resultatet senere i dag... Mange tak til jer alle indtil videre, jeg krydser fingre :-)




Her er min signatur...
Ups, i har ret allesammen... Jeg skulle bare slå SDS "hammer-funktionen" til, så gik det let som ingenting... Men der er åbenbart meget forskel i hårdheden på betonvægge, fordi andre steder (i mine vægge) har jeg f.eks. kunnet bore ca. 1-2 cm ind før jeg skulle słå hammerfunktionen til og jeg forstod heller ikke den rødlige (eller rust-farvede) farve...

Jeg blev nok forvirret, fordi jeg husker stadigt at sidst jeg borede på mit badeværelse, ramte jeg ligepludseligt noget utroligt hårdt - som jeg selv med borehammeren og SDS-bor måtte opgive. Det gav et virkeligt grimt hul som jeg efterfølgende måtte lappe med polyfilla (jeg har ikke malet det over, det orker jeg ikke), men et par cm ved siden af kunne jeg godt bore (da jeg lavede huller til en håndklæde-holder)... Jeg slap rimeligt nådigt denne gang - tilbage er bare et par huller i loftet og der har jeg aldrig haft problemer.

Det ser ud til at jeg skal holde fast i ikke at købe sådan en wall-detektor, de ser også ret dyre ud og mit behov er generelt yderst begrænset. Jeg takker jer alle for hjælpen og er rimeligt glad for resultatet, jeg skulle have haft lidt mere selvtillid så havde jeg slet ikke spurgt :-) Tak :-)

Her er min signatur...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også