Vender luftsolfanger forkert ?

Hejsa

Jeg købte og monterede en luftsolfanger i efteråret.
Det er den billige fra jemogfix
Jeg har monteret den som jeg skulle i flg. billeder og monteringsvejledning.
Men de sorte plader skråner indad, dvs at solen ikke skinner på ½ delen af det sorte?
Skal jeg evt. splitte det ad og vende det om inden i? Jeg vil ikke bare vende den og lavet et nyt hul i væggen
Det sidder på en lille skur der er rimeligt isoleret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er sikker på at det har stor betydning, vinklen betyder meget. Det betyder vel også du puster luft ind for neden i kassen. Varmt luft vil jo op, så luftindgangen skal være for oven.

Generelt har jeg ikke meget fidus ved en solfanger, et vindue i stedet vil være bedre. Men hvis dette ikke kan lade sig gøre, så er det måske en løsning.
Jeg har set modeller hvor den blæser luft ind gennem væggen for neden.

Hvis man kigger på billede så står lamellerne skråt indad og nedad - det er fuldstændigt ulogisk.. Jeg må pille den ned igen og så se om man kan splitte den ad.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja okay det er vist meget normalt, så ligger der et et rør inde i kassen som fører luften fra toppen og ned til udgangen. Men helt tilgrin hvis demobilledet vender omvendt.
Demobillede er ikke vendt.. Bogstaver i navnet står korrekt (og ikke på hovedet) når den står som på billedet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er absolut spild af penge at investere i sådan en ubrugelig indretning ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Hmm hvis vejledningen og billedet siger den skal vende sådan, så ville jeg ikke vende den. Men det er jo logisk at solen skal ramme direkte på pladerne som skal opvarmes.

Du har ikke mulighed for at sætte et vindue op i stedet for? Det er langt bedre end en solfanger.

Når jeg læser om den på jenogfix så forstår jeg at det er meningen at solcellerne for oven skal drive ventilatoren. Varmen opstår når lyset går gennem glasset og ændre bølgelængde lissom ved et stuevindue. Lamellerne leder luften til ventilatoren. Jeg tror at opvarmningen er så lille at den varme lufts opdrift ikke har den store betydning i denne sammenhæng. Men jeg synes det er dyrt for noget som bare kunne være en tidsstyret ventilator.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja den er ikke meget værd, solcellen fylder 1/3 og så er der kun 0,3 m2 solfanger tilbage. 😀
Der sidder jo solceller der driver en blæser i toppen.. og lidt bøvlet, fordi jeg kulle have fat i et 127 mm hulbor. Normalt kan man købe 125 alle steder men ikke 127 mm
Det er selve de skrå lameller inden i, der vender, så solen skal stå meget lavt for at ramme de store flader..
Jeg er hjemsendt fra arbejde, så jeg prøver at splitte den ad og så se om jeg kan vende lamellerne 180 grader, så solen rammer den i en ca. 90 graders vinkel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis de ikke er sorte (det ligner det ikke på billedet) så er de måske ikke beregnet til at fange varme med. Som en anden skriver kan det være at det er glasset som fanger varmen lige som en energirude.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis