Slilikatmaling - hvad bliver resultatet?

Skal snart til at male kældervægge i silikatmaling. Men af ren nysgerrighed (og fordi jeg har en chef på hjemmefronten, der spørger), hvordan kan jeg så forvente at overfladen bliver?

Slutpudsen er en 0-1mm Durapuds 710, der giver en fin, omend stadig ru, overflade. Når nu jeg har givet silikatgrunder og to gange maling, vil jeg så opleve en tilsvarende ru overflade eller vil det lægge sig ovenpå og gøre det mere a la en væg med acrylmaling (bare diffusionsåben)?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal forvente at overfladen bliver som nu. Silikatmaling reagerer med overfladen, det lægger sig ikke som en skal ovenpå.

Hvis du har brug for en finere overflade skal du nok bruge en vandskuringsmørtel når du maler

Ask
Er vandskuringsmørtel markant anderledes fra en Durapuds 710 i overflade og hvor diffusionsåben den er? Begge er korn 0-1mm?
Og vil jeg kunne male med silikatmaling på en vandskuret overflade?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ja ok, jeg havde ikke lige set på hvad Durapuds var. Men nej det vil nok være det samme i konsistensen.
Men du burde også godt kunne få en glat overflade med den. Men det kræver at du kun har et meget tyndt lag på og glitter rigtig pænt.
Du kan sagtens male med silikatmaling på en vandskuring. Vandskuring betyder bare at du "sliber" det færdige resultat med en våd mursten

Ask
Glat og glat - synes kun jeg kan få den "minimalt ru", uanset hvor meget jeg prøver. :-)

Nu skriver du selv med en våd mursten. Påtænkte at køre en fin sandpapir over hele væggen for at få fjernet noget mere af den ru overflade og få de større korn væk. Vil man kunne se eventuelle slibespor efter det har fået silikat?
Kender ikke durapuds,men jeg tvivler på at mørtel kan gøre det meget bedre. Hvis du vil have glattere vægge, skal du nok bruge en mineralsk spartelmasse. Den skal så slibes. Silikat hæfter på alle mineralske underlag. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville ikke turde slibe på tør mørtel. Formentlig vil for meget falde af. Når man vandskure gør man det i fingertør mørtel altså mørtel der kun lige er tør nok til at man kan røre ved den 

Ask
Du skal bare pudse durapudsen med et stålbræt, det er svært at gøre men har gjort det en gang før. Men hvis man pudser det med et fugtigt filse bræt og fejer det løse af efter tørring får man en overflade lidt som vandskuring på pænere og stærkere. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Har forsøgt at køre en fin sandpapir henover. Det fjerner netop alle de "løse" korn og gør overfladen mindre ru, præcis som håbet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også