Vaskemaskine installation

Hej med jer
Jeg er helt ny ift installation af hvidevare, så jeg håber meget I kan hjælpe mig med hvordan jeg skal gribe det an 😊
Jeg har en topbetjent vaskemaskine, som jeg gerne vil kunne sætte til og fra i badeværelset (så jeg kan rulle den tilbage når den ikke bruges). På mit amartur er der en kuglehane - kan den bruges som udgang, og skal der sættes en tryksikker hane på i forlængelse af den?
Eller skal hele amaturet skiftes for at det kan lade sig gøre at sætte maskinen til?
Jeg vil gerne gøre det hele rigtigt og lovligt så der ikke kommer vandskader.
På forhånd mange tak for hjælp og svar 😊
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror Erik glemte at svare.
Du kan sikkert godt bruge kugleventilen, hvis du ellers kan få slangen skruet på. Det kunne måske være en ide at montere en 45o bøjning efter kugleventilen for at komme fri af væggen. Du bliver nok nødt til at reparere væggen efterfølgende. Hvis ellers kugleventilen er forsynet med indbygget kontraventil er den lovlig til formålet.

Søren O
Jeg var i gang med at finde en lynkobling som var godkendt til formålet. Men det blev sengetid og så er det ikke et område jeg har så maget forstand på. Så indlægget blev slettet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej begge

Mange tak for svar og hjælp :)

Søren, er der en måde hvorpå jeg kan se om der er en kontraventil på kuglehanen?

Erik, sig endelig til hvis du har fundet en lynkobling. Kan bruge alt den hjælp jeg kan få.
Hvis du lukker for vandet ved din hovedhane, og lukker kugleventilen til vaskemaskinen op, kan du prøve med f.eks. en stump stiv ledning om du kan føre ledningen helt gennem lynkoblingen. Hvis der ikke er noget der spærrer, er der ingen kontrasikring.
Jeg vil tro at en "Nito" lynkobling kan bruges som tilslutning til vaskemaskinen. 

Søren O
Annonce
Jeg tjekker Nito ud :)

Der kan desværre ikke komme en leding i hanen, den har et plastik kryds i midten. Jeg prøvede med en plastik strip/kabel binder og det føltes som om den stødte på noget, men jeg er ikke helt sikker.
Det ligner kontra ventil.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis