Isolering af PEX rør? Hvilken str. rørskåle.

I forbindelse m. overtagelse af nyt hus, er planen at få isoleret de eksisterende PEX rør der løber rundt omkring i huset (brugsvand og varme). Men spørgsmålet er, hvilken type rørskåle bør jeg anvende? -Har umiddelbart tænkt mig at anvende Rockwools rørskåle, hvor det er min opfattelse af disse isolerer bedst.

- Hvis røret er et 15mm PEX rør, hvilken størrelse rørskål skal jeg så gå efter? -Skal jeg bibeholde yderrøret, eller skal det af inden isoleringen bliver påført? -Tænker det er lidt svært at få både 15mm PEX og yderrør ind i en 15mm rørskål..

På forhånd tak for hjælpen!!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er bedst at bruge isoleringsskåle med så lille indvendig diameter som muligt, og så stor isoleringstykkelse som muligt.
Du vil spare en del penge (og noget varmetab) ved at fjerne yderrøret omkring dit pex-rør, da små isoleringsskåle er billigere.

Søren O
Søren, tak for dit hurtige svar. Jeg er helt med på at de selvfølgelig vil være hensigtmæssigt at fjerne yderrøret. Men hvis jeg husker rigtigt, er det da ikke lovpligtigt at have yderrøret, da det netop skal sikre at såfremt der sker brud på PEX røret bliver vandet ledt af yderrøret til aftap/tapstedet.
Du skal IKKE fjerne yderrøret af de grunde du selv nævner. Det er energimæssigt det samme at isoleringen sidder udenom. Forskellen er ihvertfald ikke målelig. Og så køber du rørskåle der passer til yderrørets diameter. Afhængig af om rørene er indenfor eller udenfor klimaskærmen ville jeg vælge henholdsvis skum eller rockwools-skåle.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nu var det trådstarter der startede ideen med at fjerne yderrøret, og foreslog rørskåle med 15 mm indvendig diameter. Så længe pex-røret er tilgængeligt, er der ikke noget i vejen for at fjerne det.
Det enkleste er da blot at købe rørskåle der passer til yderrøret, det giver dog en noget højere pris på isoleringsmaterialer.

Søren O
Tusind tak for hjælpen allesammen. Rockwools skåle er blevet bestilt og bliver monteret udenpå yderrøret :-).

Dbh
Mathias
Husk også at isolerer koldvandsslangerne for at forhindre kondens.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis