Lodret / vandret plankeværk (hvad holder bedst)

Hej 
Er nogen her som har et par gode råde / erfaringer

Hvad skulle være bedst med, holdbarheden lodret / vandret plankeværk jeg har lavet et par eksempler på min tegning?

Har hørt det lodret plankeværk Eksempel 1, skulle være det mest holdbar fordi vandet bedst kunne løbe af?

Personlig hælder jeg mere til den vandrette løsning Eksempel 2 – vandret plankeværk (Ser pænest ud)

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror også den lodrette holder længst, men de har tendens til at komme til at "hænge" på midten.
Hvis du vælger brædder med mellemrum, er det langt lettere at skjule for indblik med vandret montering.

Søren O
Har haft begge dele, problemet med det lodrette var at de vandrette lægter hvor brædderne skrues fast på, har det med at rådne, brugte trykimprægnerede lægter.

De vandrette holdt bedst hos mig, synes også de er nemmere at male.

Nu har jeg skiftet til komposit, med galvaniserede stolper.

Vi prøver igen, i morgen --
Vil give Je_ns ret.
Den vandrette løsning har også den fordel at du nemt kan skifte det nederste bræt når det bliver "sygt", hvor med de lodrette er det alle brædderne der bliver "syge" i bunden 
Og hvis du laver hegnet med forskudte brædder på hver side, bliver det umuligt at se igennem (det gælder både den vandrette og lodrette løsning). Jeg skiftede et gammelt lamelhegn ud med den vandrette løsning, men beholdt stolperne på vores terrasse i 2014 og det holder stadigt...
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Søren O >

Ja tror også det lodrette ville komme til at hænge på midten, kunne jeg få dig til at uddybe mere, hvorfor du mener at den lodrette løsning holder længst?

I forholde til den vandrette løsning

je_ns >

huha det ser godt ud : -) her er der 34 m, der skal noget komposit til : -)
hvordan for øvrigt hvad er det for en type komposit, er det træ ? eller er det et kunstigt materiale?

PinkHenrik >

Ja synes også der er mange ender som sidder mere udsat ned mod jorden

Det kunne lyde som om, umiddelbart et enkelt bræt skulle være letter til at skifte i forhold til flere lodrette brædder hvis de skulle blive ”syge”

Har du malede stolperne ? ser godt ud : -)

Hilsen Martin

Går og roder med lidt af hver : -)
Læste engang at nederst satte man et vandret bræt som kaldes et offerbræt og så ellers lodret oven over..
Blot til inspiration 😊

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Jeg vil mene at der kan ligge masser af vand på de vandrette brædder, så risikoen for råd er stor.
Jeg har selv et plankeværk med vandrette trykkede brædder- vist nok noget der ligner 20 x 125 mm (terrassebrædder). Det har for nogle år siden haft 25 års "jubilæum", og mon ikke det også når 10 år mere.

Søren O
je_ns skrev den 22-03-2020 22:37:33

Har haft begge dele, problemet med det lodrette var at de vandrette lægter hvor brædderne skrues fast på, har det med at rådne, brugte trykimprægnerede lægter.

De vandrette holdt bedst hos mig, synes også de er nemmere at male.

Nu har jeg skiftet til komposit, med galvaniserede stolper.

 Hvor er det købt? 



Mvh. Christian M
 

Søren O skrev den 23-03-2020 22:08:53

Jeg vil mene at der kan ligge masser af vand på de vandrette brædder, så risikoen for råd er stor.
Jeg har selv et plankeværk med vandrette trykkede brædder- vist nok noget der ligner 20 x 125 mm (terrassebrædder). Det har for nogle år siden haft 25 års "jubilæum", og mon ikke det også når 10 år mere.

 Jeg fik engang fortalt at enderne af træ er mere sårbart, da det nemmere suger fugt til sig. Set i det perspektiv synes jeg det giver mening at lodrette brædder nemmere vil forgå? Dels ifht. fugt fra oven, men også fugt fra jorden... det kan også være at det mest er teoretisk at det forholder sig sådan...

Ved at afrunde bunden af brædderne så vande drypper af, kan du forhindre råd.

I 99,9% af de tilfælde jeg har set, er bunden ikke ofret megen opmærksomhed - det hævner sig. Brug tid på at slipe og male så vandet dryppe af.

Mine plankeværker har holdt i over 25 år uden problemer

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
MartinG skrev den 23-03-2020 20:47:52

je_ns >

huha det ser godt ud : -) her er der 34 m, der skal noget komposit til : -)
hvordan for øvrigt hvad er det for en type komposit, er det træ ? eller er det et kunstigt materiale?

Hilsen Martin

 Komposit skulle være en blanding af plast og træsmuld, så vidt jeg ved.

Da jeg havde plankeværk med lodrette brædder, var toppen buet, og bunden skåren i smig, så vandet kunne dryppe af, ingen problemer med råd overhovedet, kun de vandrette lægter der rådnede.
Brædderne så sådan her ud set fra siden (knap så skrå som på billedet) og kanten var pudset ren, så der ikke var "trævler" der kunne suge vand.
Har lige fjernet et plankeværk, med vandrette brædder, det var 24 år gammelt, ingen råd i brædderne, så de blev gemt til små projekter såsom forskalling.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også