Lodret / vandret plankeværk (hvad holder bedst)

Hej 
Er nogen her som har et par gode råde / erfaringer

Hvad skulle være bedst med, holdbarheden lodret / vandret plankeværk jeg har lavet et par eksempler på min tegning?

Har hørt det lodret plankeværk Eksempel 1, skulle være det mest holdbar fordi vandet bedst kunne løbe af?

Personlig hælder jeg mere til den vandrette løsning Eksempel 2 – vandret plankeværk (Ser pænest ud)

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
Hej  Er nogen her som har et par gode råde... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg saver også i smig forneden som Je_ns. 15 grader, for det har jeg fået at vide af en tømrer engang. Derudover træbeskytter jeg alt inden montering og er selvfølgelig ekstra opmærksom på enderne. Ja, og så skal enderne selvfølgelig ikke røre jorden. Jeg ved ikke om det ville holde bedre med vandrette brædder, men jeg synes det er pænest at de står lodret.
”MLU >
Læste engang at nederst satte man et vandret bræt som kaldes et offerbræt og så ellers lodret oven over..
Blot til inspiration 😊”

Så et vandret bræt nede under alle de lodrette brædder?

”Søren O
Jeg vil mene at der kan ligge masser af vand på de vandrette brædder, så risikoen for råd er stor.
Jeg har selv et plankeværk med vandrette trykkede brædder- vist nok noget der ligner 20 x 125 mm (terrassebrædder). Det har for nogle år siden haft 25 års "jubilæum", og mon ikke det også når 10 år mere.”

Så du har selv et vandret plankeværk, som har holdt i 25 år, tænker også hvis man passer med at male det måske være 5- 8 år med en god kvalitetsmaling

”Skodborg >
Jeg fik engang fortalt at enderne af træ er mere sårbart, da det nemmere suger fugt til sig. Set i det perspektiv synes jeg det giver mening at lodrette brædder nemmere vil forgå? Dels ifht. fugt fra oven, men også fugt fra jorden... det kan også være at det mest er teoretisk at det forholder sig sådan...”
Synes også jeg har det på samme måde. Men som nogen skriver i denne tråd, hvis man bruger mere opmærksomhed på bunden så ville det holde længere.
”Rantzau >
Ved at afrunde bunden af brædderne så vande drypper af, kan du forhindre råd.
I 99,9% af de tilfælde jeg har set, er bunden ikke ofret megen opmærksomhed - det hævner sig. Brug tid på at slipe og male så vandet dryppe af.
Mine plankeværker har holdt i over 25 år uden problemer”

Altså den lodrette version?

”je_ns >
Komposit skulle være en blanding af plast og træsmuld, så vidt jeg ved.
Da jeg havde plankeværk med lodrette brædder, var toppen buet, og bunden skåren i smig, så vandet kunne dryppe af, ingen problemer med råd overhovedet, kun de vandrette lægter der rådnede.
Brædderne så sådan her ud set fra siden (knap så skrå som på billedet) og kanten var pudset ren, så der ikke var "trævler" der kunne suge vand.
Har lige fjernet et plankeværk, med vandrette brædder, det var 24 år gammelt, ingen råd i brædderne, så de blev gemt til små projekter såsom forskalling.”

Det lyder som en god kvalitet Komposit kan man behandl / male ovenpå det ?

”ClausKM
Jeg saver også i smig forneden som Je_ns. 15 grader, for det har jeg fået at vide af en tømrer engang. Derudover træbeskytter jeg alt inden montering og er selvfølgelig ekstra opmærksom på enderne. Ja, og så skal enderne selvfølgelig ikke røre jorden. Jeg ved ikke om det ville holde bedre med vandrette brædder, men jeg synes det er pænest at de står lodret.”

Tror alt i alt, hvis man passer på sit plankeværk, så kan det holde i mange år.

Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 24-03-2020 21:06:16

”MLU >
Læste engang at nederst satte man et vandret bræt som kaldes et offerbræt og så ellers lodret oven over..
Blot til inspiration 😊”

Så et vandret bræt nede under alle de lodrette brædder?

 Ja det har jeg hørt.. Det er også beskrevet her:  

https://www.trae.dk/leksikon/holdbarhed-gode-raad-om-brug-af-trae-taet-ved-jorden/

Offerbræt
Hvor en lodret træbeklædning, f.eks. på et stakit, skal føres helt ned til jordoverfladen, er det en god ide at placere et skørtbræt eller et såkaldt offerbræt vandret forneden.
Så er det kun offerbrættet der udsættes for fugt og svampesporer mv. fra jorden, mens den lodrette beklædning er hævet op og holder sig mere tør. Offerbrættet kan udskiftes uden at resten af træbeklædningen skal skiftes.
Offerbrættet kan udføres af træ med god naturlig holdbarhed som f.eks. eg  eller thuja  (Western Red Cedar).
Det kan også udføres i trykimprægneret træ.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er faktisk svære at se ind gennem vandret plankehegn med forskudte brædder, end et lodret plankehegn med forskudte brædder.
Vi havde engang en nabo der konstant skulle stå og glane ind i vores have gennem et hul i hækken. På et tidspunkt fik jeg nok og satte et lamelhegn op foran hullet. Men f...... om nabo ikke stadigvæk kunne glo ind mellem de lodrette sprækker. Så vendte jeg simpelhen lamelhegnet en 1/2 omgang så lamellerne lå vandret - nu kunne nabo kun kikke enten opad eller nedad mellem sprækkerne.   og så var naboen kurreret for sin nysgerrighed. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også