Bjælker/Spær på Skur

Hej Allesammen.

Står og skal til at lave et skur/udhus på ca 4,5x5,7. Bliver med "fladt" tag med hældning til en side. Faldet skal være på den lange led af bygningen.
Bygger væggene op som elementer, så det er der styr på. Men spærene/Bjælkerne, kommer til at spænde ca 5,2m, Tænkte på om 45X195 spærtræ med en c-c på 50cm, med udvækslinger imellem, vil være tilstrækkeligt? Der kommer lægter på tværs og så stålplader ovenpå. Så vægten af taget er jo ikke det store. Men tænker med hensyn til snetryk.

Pån forhånd Tak :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at lægge spærene den anden vej, så du derved også bruger spærene som lægter?

Vedhæfter tilfældig dim tabel.

Det må afhænger af din hældning. Ved en lille hældning burde pladerne udmærket kunne ligge an på kanten/rundingen af spæret.
En anden mulighed var at snitte/skærer spæret i smig, i sidste ende ville arbejdet stort set være det samme.
Er det mig, der ikke forstår? Du skal have spær i faldretning, dvs længere end de 5,7. Jeg har selv et udhus lavet på samme måde. Med 6 meter længde incl 2x40 cm udhæng. 195 høje spær og nul problemer efter 8 år. Faldet er ca 35 cm på hele længden. Men und dig selv underdug. Dvs spær med 60 mellem, lægter, dug, klemlister og plader. Plader skal have overlap på min 40 cm. Ellers render vandet baglæns. Jeg lagde en stribe klare, armerede profiler op. Dejligt med dagslys overalt, men kondens i litervis. Snetryk tar du som en oplevelse. HVIS der kommer en halv meter, så op på en stige og fej. Ingen afstivninger mellem spær, da lægterne tar det hele. Husk at skrue en trekant krydsfiner op i hvert hjørne, som vindstabiliserende. Så undgår du bånd.

 

Super, så forsætter jeg mit projekt 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis