Spartelmasse i fugtig zone (zone 3?)

Hej,
jeg er i gang med at lave badeværelse, og er i tvivl om hvilken spartelmasse jeg skal bruge, til at pudse og vandskure væggene med. Væggene som skal pudses er gipsvægge udenfor vådzonen. Vådrumsspartel er rigtigt dyrt, og derfor er jeg i tvivl om man må bruge en spartelmasse til tørrum (det er billigere), hvorefter den bliver overmalet med noget fugtbestandigt maling?
Et andet spørgsmål: Skal gipsvægge primes før de pudses?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dana vådrumsspartel koster 219 kroner spanden. Så det er vel 100 kr mere per spand end alm. per spand. Det er altså et dumt sted at spare de par hundrede kroner.. specielt når vi taler badeværelser.  
Du skal bruge vådrumsspartel. Der er ikke nogen vej udenom. Alt andet bliver noget makværk 🙂 Beckers har en i rullespartel-udgave, hvis det er meget der skal spartles. Scotte RW mener jeg den hedder. 

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
madon skrev den 22-03-2020 20:48:38

Du skal bruge vådrumsspartel. Der er ikke nogen vej udenom. Alt andet bliver noget makværk 🙂 Beckers har en i rullespartel-udgave, hvis det er meget der skal spartles. Scotte RW mener jeg den hedder. 

 Beklager jeg genopliver gammel tråd, men ville stille præcist samme spørgsmål.

Jeg har vægge af henholdsvis fibergips, letbeton og mursten i den fugtige zone. Så vidt jeg kan læse reglerne og i følge de guides som jeg ser fra malerproducenterne, bør jeg bare bruge almindelig sandspartel. Hvad skulle fordelen være ved at bruge vådsrumsspartel i rummet adskilt fra den lukkede bruseniché? Hvad er den konkrete risiko for makværk?
Absolut intet imod at betale det ekstra, men kunne godt tænke mig at blive klogere på hvorfor.

Fra Malgodt.dk som reklamerer på LDS netop under dette indlæg:

"Vær opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at bruge vådrumsspartel på hele badeværelset. Det er tilstrækkeligt at bruge spartelmassen i den såkaldte vådrumszone – det kan være i brusekabinen eller rundt langs badekarret eller spabadet, hvor der er fare for direkte vandpåvirkning."
Nu fik jeg fat i en maler. Han har aldrig nogensinde brugt vådrumsspartel i den fugtige zone. Selvfølgelig afsluttes der med egnet maling, men processen var almindelig primer og almindelig sandspartel. 
Den murer der lavede fliser i mit badeværelset, sagde at jeg endelig skulle bruge vådrumsspartel til fuldspartling af resten af rummet (før filt) udenfor brusenichen. Det "ville nok være ok med alm. sandspartel, men ville være en bedre  løsning med vådrumsspartel".

Ingen af vores svar i tråden giver det endegyldige, veldokumenterede svar....men jeg ville IKKE spare pengene. Et badeværelse er i forvejen et dyrt rum, og det er fjollet at spare nogle hundrede kroner på spartlen, efter min mening...

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Enig, men det er ikke et krav udenfor vådzonen. Mere udførligt beskrevet her ved danske malermestre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

SBW skrev den 21-06-2022 11:14:32

madon skrev den 22-03-2020 20:48:38

Du skal bruge vådrumsspartel. Der er ikke nogen vej udenom. Alt andet bliver noget makværk 🙂 Beckers har en i rullespartel-udgave, hvis det er meget der skal spartles. Scotte RW mener jeg den hedder. 

 Beklager jeg genopliver gammel tråd, men ville stille præcist samme spørgsmål.

Jeg har vægge af henholdsvis fibergips, letbeton og mursten i den fugtige zone. Så vidt jeg kan læse reglerne og i følge de guides som jeg ser fra malerproducenterne, bør jeg bare bruge almindelig sandspartel. Hvad skulle fordelen være ved at bruge vådsrumsspartel i rummet adskilt fra den lukkede bruseniché? Hvad er den konkrete risiko for makværk?
Absolut intet imod at betale det ekstra, men kunne godt tænke mig at blive klogere på hvorfor.

Fra Malgodt.dk som reklamerer på LDS netop under dette indlæg:

"Vær opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at bruge vådrumsspartel på hele badeværelset. Det er tilstrækkeligt at bruge spartelmassen i den såkaldte vådrumszone – det kan være i brusekabinen eller rundt langs badekarret eller spabadet, hvor der er fare for direkte vandpåvirkning."

 Vådrumsspartel er i virkeligheden et ret misvisende produkt da det som udgangspunkt bestemt ikke må bruges i vådzoner. Hvor det dog mest kommer til sin ret (og det eneste sted jeg nogensinde har brugt det) er i rum med konstant fugtpåvirkning såsom svømmehaller. Derudover kan jeg næsten garantere dig at 90% af nye huse bliver spartlet med almindelig spartel på badeværelser da det holder mindst lige så godt som vådrumsspartel.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også