Lameller i lamelparket løfter sig

Hej, som i kan se, har jeg et lille problem med mit trægulv, men jeg aner ikke hvad man kan gøre.
Via Google er jeg kommet frem til at man skal skifte hele gulvet. Dette er dog ikke en mulighed. Så er her nogen her med bedre forslag?

Det skal lige siges at det er lamelparket. Så det er ligesom toplaget der har sluppet resten.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Er det et nyt gulv ?
Det kunne godt skyldes at gulvet ikke har plads til at udvidde sig, hvis det er lagt for tæt på væggene.
Har du spildt vand/væske på det?
Trænger der fugt ind under gulvet kan det løfte sig fordi gulvet udvidder sig. Fugten kan jo også komme nedefra...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak
Nej, det er 12 år gammelt, det er lejlighedsbyggeri fra da gulvet blev lagt. Jeg tvivler derfor også på at det skulle være nedefra. Og Luften er ekstremt tør her. 
jeg har ikke spildt, men om den tidligere ejer har, er jeg ikke klar over.
vi overtog lejligheden for nogle måneder siden og fik så slebet Gulvet og oliebehandlet det.
det føles bare som det tynde lag der har løftet sig når man trykker ned på det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mit bud på, hvad der kan være sket, er, at slidlaget af træ øverst er blevet så tyndt, at olien har kunnet trænge igennem dette. Hvis limen, der binder slidlaget til fineren nedenunder, bliver opløst af olie, så har vi balladen. Skal dette repareres (klytfikses), så skal en lim, der vil binde til den olierede overflade, sprøjtes ind i hulrummet, hvorefter slidlaget tynges ned. Jeg tror desværre bare ikke, at det bliver en nem opgave. Et alternativ kunne være at hive slidlaget helt af og skifte det - dette ville kræve, at man kan finde et tilsvarende slidlag i de rette dimensioner.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det giver desværre mening...
Hmm.. Er det så bare en trælim man ville benytte til det?
Jeg ville nu lure under fodlisterne for enden af stuen, ud for, hvor pladen harlettet sig. Ligner umiskendeligt at de ligger for trangt. Der skal være min. 10 mm for hver ende der er fri af væggen.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
2-komponent epoxylim har jeg haft held med at lime oliemættede geværkolber. Fyld en injektionssprøjte som har en stump tynd plastikslange i stedet for nålen.med lim og kom godt ind under fineren.

Biltema har noget fortynder til epoxylim der kan anvendes hvis limen er for tyktflydende til injektionssprøjten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis det har rejst sig, fordi der ikke er plads i enderne, så burde det være hele gulvpladen, og ikke kun det øverste slidlag, der bulede op. Samtidig burde dette være sket for længe siden, gulvet har ligget fint i 12 år, og er først begyndt at bule op, efter det er blevet behandlet med olie. Jeg ville på den berørte plade forsøge at fjerne hele slidlaget, slibe limrester væk, og så lime det på igen med en lim der kan holde til olien i træet. Hvis man ikke er fiks på fingrene, bør man lade en prof kigge på det, for det er såmænd ikke værre end at det kan blive endnu værre..

Hellere leje end at bo på gaden.
havde samme problem. gav det engang montagelim og lage nogle tunge sten ovenpå for at holde det ned. de sidder som de skal nu. 
micko skrev den 22-03-2020 20:09:10

havde samme problem. gav det engang montagelim og lage nogle tunge sten ovenpå for at holde det ned. de sidder som de skal nu.

Hvordan fik du limen ind under?

Og tak for alle svarene, jeg vil prøve mig lidt frem, ellers så skaffer jeg noget professionel hjælp. 
det var proffer der fortalte mig at gøre på den måde. jeg løftede forsigtig op i de løse brædder med en spartel så jeg lige kunne lirke tuden af montagelimen ind.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også