Ændring af gitterspær - kan det svare sig?

Hej allesammen.
Første opslag her på forummet og nok heller ikke sidste 😅
Vi har købt et hus fra 60erne og ønsker atåbne mere op og få noget lys ind. Men... Gitterspær! Er der nogen som har fået dem skiftet så man enten kan få højere til loftet eller loft til kip? Og i så fald, hvad har det kostet? Det er for at få en pejling om jeg bare skal drømme videre, eller om det kan lade sig gøre.
Venligst,
Jennifer 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
velkommen til!
skifte gitterspær betyder hele taget af incl lofter. Bum.
åbne op til kip kan lade sig gøre ved at fjerne lofter og flytte el installationer. Men de vandrette spær SKAL blive der. De kan ikke flyttes på standard gitterspær.

 

Proceduren er som beskrevet af Uldal.

Hvis det dog kun er et enkelt rum eventuelt jeres stue kan man godt bygge om til saksespær indvendigt. Om det er en økonomisk korrekt løsning vil jeg ikke vurdere på.

Hvis i vil skifte alle spær kan man lade bunden af de gamle ligge så lofterne ikke skal pilles ned.

Fælles for alle disse løsninger er at det er en større operation og vil derfor er det svært og rådgive om hvilken der er den rigtige for jer.

Hvad angår dine drømme kommer det jo and på hvad evner i selv har også

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skal dine drømme opfyldes med enten højere til loft eller åbne op til kip så kan man ikke lade den nederste del af de gamle spær blive liggende.
Så det kræver nye lofter, nye elinstallationer, og ny isolering.
Jeg har da her på siden hørt om nogen som har lavet loft til kip hvor den nederste del af gitterspær bliver synlig.
Det er sikkert grimt, ( men den del er jo altid til diskussion) og det er vanskelig da der er mange steder hvor loft og dampspærre gennembrydes af spær konstruktionen ( sikkert 8 pr. spær )
Men en mere økonomisk løsning er en lyskanal eller 2.
Man sætter et eller flere tagvinduer i imellem 2 spær ret tæt på kip. Så beklædes og isoleres sider fra vindue og ned til loftet. Sider ud imod spær bliver lodrette medens sider på tværs af huset kan gå meget skrå for maks. lysindfald.
Det kan nok laves for 20.000 kr pr. sted

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God formiddag allesammen.

1000 tak for input. Jeg havde lidt på fornemmelsen det ville være et omfattende projekt, så måske er vinduerne en løsning. Jeg må Google lidt og se billeder for at se hvordan det ser ud 😊 
Det er bestemt ikke dumt, det er nok en mulighed som vi kan gå videre med. Tror det kunne være ret flot med sådan 2 store vinduer, hvis huset kan holde til det. Mange, mange tak Erik 👏
Huset kan sagtens holde til det. Husk at bestille dampspærre kappe med til velux. Det er ret smart men det kan nok ikke nå helt ned til loftet. Men der er dampspærre tape med i velux pakken.
Her er et eksempel på en passende størrelse tryk for link  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, tror du, at det ville kunne holde til 134 x 140? Altså et på hver side? 
Hvis du sætter 2 enkelt vinduer i så er spærene jo ikke berørt da det går op imellem vindues fagene. Men hvordan  vil det se ud når du får et delvis synligt spær nederst.
Der beklædes jo typisk med gips eller fermacel plader ud imod spær i siden, men spær i midten kan jo ses.
Men man kan faktisk godt lave en udveksling (forstærkning der flytter last til 2 nabospær)  så det bliver en stor åbning uden at der ses noget spær. Så er det kun den skrå del af spær der ligger imellem vinduer der bevares.
Men hvis i ikke har nogen tømrer forudsætning vil jeg råde jer til at få proff eller kvalificeret venne hjælp til den del.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi må have fat i en tømrer, og forhåbentligt er det til at betale sig fra. Mange tak Erik 🌺
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis