LED lysstofrør

Er der et system eller standart for lysstofrør?

Jeg har tre lamper i værkstedet som jeg vil skifte til LED
Jeg kan bare ikke finde ud af hvad de nye skal hedde?

De gamle er ca 150 cm lange.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er nye rør i de gamle lamper så skal de naturligvis være 150 cm. Altså kunne erstatte et 58 w lysstofrør. Det vil typisk være på 22,5 w og koste ca. 220,00 kr/stk

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men det kan være lettere og billigere at købe nye armature som er født med led.
Eks. Link

Du skal nemlig tage hensyn til at der ikke er  nogen standard ifht. forbindelser på led rør, så du kan risikere at skulle trække ledningsnettet i det eksisterende armatur om. Endvidere skal du bypasse glimtænder og spole eller evt. HF tænder.

Elektronikteknikeren
Til et værksted kunne man nok bedre bruge disse, men det kommer jo an på hvilken værksted der er tale om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er godt med på at skulle bygge dem om til LED rør
Er bare i tvivl om sokkel standart osv.
Det er også et fint lille gds projekt.

Mit værksted/garage er på 40 kvm

Men tak for bud på alternative lamper. 

Sokkel passer med lysrør sokkel. Hvis de nuværende giver 1-5 blink for at komme i gang ( ikke HF spoler ) så er det ret enkelt at ombygge dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du skal blot være OBS på at selvom sokkel er den samme, så er der ingen standarder for selve forbindelsen i led røret.

Jeg har set eksempler på at L+N sidder i den ene ende af røret på hver sin stift, hvor den anden ende ikke er elektrisk forbundet.

Et andet eksempel er hvor L og N er forbundet i hver sin ende.

Så det skal du lige være helt OBS på før du sætter nye rør i. 

Elektronikteknikeren
og så skal stor set al indmad fjernes, der findes også modeller hvor at en evt glimtænder blot skal erstattes af en såkaldt dummy, men det kommer an på dit armatur. og så lige et godt LAD VÆRE med at købe de billigste rør du kan finde, lyset er dårligt og holdbarheden meget skidt, jeg har personligt IKKE gode errfaringer med rør fra harald nyborg og jemogfix, så hold dig til de mere kendte mærker og ikke noget kina bras
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis