Er der asbest i min datters bolig fra 1953

Min datter har lejet et hus af et alm. boligselskab.Jeg er nervøs for, om der er asbest i den faldefærdige garage, og i brudt isolering i kælderen.
Jeg vedhæfter et par billeder, og håber på noget input fra Jer !

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine billeder er meget dårlige. Jeg synes du skal få taget nogle flere og i højere opløsning.

Jeg kan ikke se hvad beklædning garagen har. Er det plane eternernitplader er der formentlig asbest i, men det er meget svært at se.

Umiddelbart ligner det, at der er kiselgur/magnesiablanding i rørisoleringen (brun ler-agtig masse der nemt falder fra hinanden). Hvis det er tilfældet, er der næsten altid asbest i og i en ganske høj procentdel. I det tilfælde, vil jeg fraråde helt at bruge kælderen, til den er blevet saneret af et firma.

Ved tvivl, bør der udtages en prøve til analyse.
Svaret er næsten helt sikker JA Der er stort set asbest i alle ældre huse. Om der lige er i isoleringen kan kun en prøve vise. Hvis plader på skyr er eternit, så er der asbest i disse.
Men ellers er der i tagplader, fliselim og mange andre ting.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Tres og Elmand,
M.h.t. skuret vil boligselskabet fjerne det “på et tidspunkt”.
M.h.t. isoleringen af røret spekulerer jeg på at udtage en prøve og sende den til et analysefirma, men jeg er usikker på om det er for farligt.
Alternativt kan vi bede boligselskab bekræfte, at isoleringen er asbestfri. Hvis svaret er Nej, må det redegøre for den fremtidige proces.

Kommentarer modtages fortsat gerne.
Hvis boligselskabet ved problemet er der - så skal de ikke leje ud!
- få din datter ind et andet sted
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har jeg kigget på billedet på min telefon og zoomet lidt ind. Det brune ligner helt klart asbestholdig isolering. Jeg ville konsultere et analysefirma og høre om du selv kan tage en prøve af det. Du skal være forsigtig - isoleringen ser meget løs ud og er i forvejen meget porøs og fibrene bliver let luftbårne.

Jeg har meget svært ved at forestille mig, at boligselskabet ved noget om det, men det kan da være. Husk at bare fordi de har fået taget en prøve ét sted, er det ikke ensbetydende med at det også gælder for din datters bolig.
Jeg har fået taget en del prøver af den type isolering og jeg kan kun mindes én gang, at der ikke har været asbest i.

Annonce
Der er ikke noget farligt ved asbest for en person oppe i alderen , da der typisk går 30+ år fra man indånder asbest til man eventuelt skulle blive syg , og det sker meget sjældent , passiv og aktiv rygning er 100 gange farligere .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
hun kunne jo som minimum putte en sort sæk over og binde til, indtil det er fjernet. Skuret sker der ikke noget ved. Asbesten flyver jo ikke ud af eternitten.

 

Jeg er meget begejstret for at I bruger tid på at give mig Jeres input.

Min plan, der vedrører rørisoleringen, er som følger:
- Kontakt til analysefirma tages m.h.t. pris
- Forsigtig udtagning af lille prøve til analysefirma
- De to kriminelle steder omvikles forsigtigt med sorte skraldeposer og gaffatape
- Vurdering af analysetilbud
- Analyse
- Kontakt til boligselskab

Det er jo muligt, at min datter insisterer på at tage kontakt til boligselskab først, og det vil ændre aktivitetsplanen.
Det vil givetvist svække fagligheden, men bevare relationen til selskabet (hvis den iøvrigt kan bruges til noget).

Mange tak igen !
Kontakt til boligselskab OG analyse er vel den rette vej. Så har i da analyse uanset hvad de siger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du vælger selv at udtage prøven, så husk at bruge en meget fin vandforstøver til at gøre den brune masse gennemvåd. På den måde bliver støvet bundet. Derefter kan du forsigtigt tage lidt materiale med en stanleykniv og lægge det i en klar frysepose/lynlåspose. Der behøver ikke være særlig meget materiale, men det kan analysefirmaet vejlede dig nærmere om.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis