Er der asbest i min datters bolig fra 1953

Min datter har lejet et hus af et alm. boligselskab.Jeg er nervøs for, om der er asbest i den faldefærdige garage, og i brudt isolering i kælderen.
Jeg vedhæfter et par billeder, og håber på noget input fra Jer !

Min datter har lejet et hus af et alm.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Asbest er hvidt ikke brunt , det blev brugt i DK siden starten af 1920erne indtil starten af firsene , og der er stadig 1000000 tons af stoffet i danske boliger er den seneste vurdering , der er 2 muligheder enten fjerne det , eller forsegle det , og det er jo brugt i alle boliger i ejendommen , så boligselskabet må jo vide  det , hvis det er brunt kunne det måske være kiselgur blandet med asbest som er noget mere agregasivt end ren asbest , da det lettere frigiver asbestfiber .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 22-03-2020 11:29:44

Asbest er hvidt ikke brunt , det blev brugt i DK siden starten af 1920erne indtil starten af firsene , og der er stadig 1000000 tons af stoffet i danske boliger er den seneste vurdering , der er 2 muligheder enten fjerne det , eller forsegle det , og det er jo brugt i alle boliger i ejendommen , så boligselskabet må jo vide  det , hvis det er brunt kunne det måske være kiselgur blandet med asbest som er noget mere agregasivt end ren asbest , da det lettere frigiver asbestfiber .

Det er ikke korrekt. Asbest findes i 6 "udgaver", hvoraf de 3 er dem der primært er brugt - Hvid, brun og blå. Den hvide er den mest udbredte i mængde, og også den mindst farlige (rækkefølgen fra mindst farlig er: hvid, brun, blå), selvom alle former for asbest er farligt.

Det er den brune der blev brugt til rørisolering (edit: til rørbøjninger mv, ikke på lige stræk). Den er som sagt både farligere end hvid og bliver nemmere luftbåren, da den ikke er bundet til et andet materiale på samme måde som f.eks. eternitplader.
Altså, tilbage til Adam og Eva: det er en lejet lejlighed i et boligselskab. Altså må selskabet stå for regning af analyse og udbedring af begge skader. 

Det er lidt tricky med kælderen. Boligselskabet har i kontrakten fraskrevet sig forpligtelser vedr. kælderen, som skal/kan bruges “as is”,
Jeg tvivler naturligvis på, om dette kan gælde for asbest i “frigjorte” rørisoleringer.
Bolgselskabet burde reperarer isoleringen , men er ikke forpligtet til det , derimod skal de sætte et advarselskilt op , så man kan tage sine forholderegler .

Mvh S.H. 
Annonce
Tak for svaret.
Jeg var ikke klar over ansvarsfraskrivelsen før sent idag, hvor min datter havde nærlæst kontrakt og bilag.
Alle varmerørene i ejendommen , både i lejlighederne og på loftet er nok isoleret på samme måde som dem i kælderen ..

Mvh S.H. 
Tres. Nu har jeg temmelig mange gange set brun asbest på lige rørstrækninger,  og hvid kiselgur uden asbest på bøjninger. 
LL1 skrev den 22-03-2020 16:45:24

Tres. Nu har jeg temmelig mange gange set brun asbest på lige rørstrækninger,  og hvid kiselgur uden asbest på bøjninger.

Der kan jo være lavet mange sjove ting igennem tiden, så det kan jeg sagtens forestille mig. Men den mest almindelige med asbest i pulverform, er brun asbest blandet med kiselgur/magnesia i rørbøjninger og andre steder hvor det har været svært at isolere ordenligt.
På lige stræk er det mere sjældent og typisk i form af asbestpap, hvis det er der (normalt relativt tykt materiale, 2-3mm).
Det er brun asbest det der.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis