Flydespartel på spånpladegulv

Hej

Som konkluderet i anden tråd https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/230368/s/pergo-vinylgulv-krav-til-underlag slipper jeg vist ikke for at nivellere mit gulv inden lægning af Pergo vinylgulv.
Hvilke produkter skal jeg bruge til det?
Fiberspartel (selvnivellerende flydespartel). Hvad er bedst?
Primer
Tandspartel.

Gode råd modtages med stort tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flydespartel er noget drilsk noget at arbejde med og det kræver typisk erfaring og håndelag at få et helt glat resultat første gang.
Givet at kravene til din overflade er ret høje ville jeg nok overveje om det var en bedre løsning at tage spånpladerne op og rette op med strøer. Men det tager selvfølgelig lidt mere højde end den selvnivellerende spartel

Ask
Ja, jeg ærgrer mig også over at jeg ikke tjekkede gulvet inden jeg lavede vægge. Nu er det definitivt for sent (eller i hvert fald møghamrende besværligt og tidskrævende) at rette op på det. Vil kræve at jeg saver gulvpladerne fri helt inde ved væggen og lægger nye gulvplader.

Nå, jeg må i tænkeboks... Og evt. lægge et gulvtæppe på i stedet, men det vil godt nok være ærgerligt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad med strandsand? Fungerer det?
https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/faq/huset-inde/fint-sand-under-det-nye-gulv.htm
Først skal du lige gøre dig klar om gulvet er tæt på at være ok. Så kan det måske bruges direkte.
Nu skal du ikke give op i forhold til flydespartel lige med det samme. Der er flere ting der er vigtige for et godt resultat. begynd i et mindre rum.
Spånplader primes så de ikke suger vandet ud af spartel massen for hurtig. Alle huller ned til kælder el.lign skal stoppes fuldstændig Så skal du have en makker som blander næste sækkefuld så man fortsat kan arbejde med overfladen. Og så det rigtige værktøj, blandesnegl med stor boremaskine, spand til at opmåle præcis vandmængde, Til udlægning, pigrulle, murerske, 1 og 2 m ret skinne (lodstok)
og eventuel vinkeljern med 3 mm godstykkelse. Denne lægges f.eks. langs kanten, så man kan bruge den til at styre lag tykkelse der.
Du skubber det så nogenlunde ud med murerske, kører med pigrulle for at lede det på plads og frigøre luftboble. Retskinne trækkes hen over vinkeljern så det bliver jævn. Imedens det størkner 10-20 minutter kan du stadig glitte overfladen.
Så makkeren skal afpasse næste blanding størrelse og tid så det ikke er helt tørt hvor i sluttede den sidste. Og husk ingen øl eller kaffepause før 1 rum er færdig
Jeg har hørt den med strandsand og også brugt metoden for mange mange år siden. Nu er det så fint formuleret: "sandet søger selv hen hvor der er lavest" 
Men mon ikke man lige så godt kunne sige at sandet presses væk fra hvor der er mest belastning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-03-2020 14:48:08

og eventuel vinkeljern med 3 mm godstykkelse. Denne lægges f.eks. langs kanten, så man kan bruge den til at styre lag tykkelse der.
Du skubber det så nogenlunde ud med murerske, kører med pigrulle for at lede det på plads og frigøre luftboble. Retskinne trækkes hen over vinkeljern så det bliver jævn. Imedens det størkner 10-20 minutter kan du stadig glitte overfladen.

 Tak for opmuntrende og fyldestgørende svar :-)

Jeg kan ikke se for mig hvordan jeg kan bruge vinkeljern i processen når massen skal dække fra væg til væg på alle fire sider.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ligesom når man afretter sand til flisebelægning der udlægger man en leder som tages op igen. Når spartlen er hærdet, tages jernet op og den resterende revne fyldes og rettes med det nye gulv som leder.
Men det er kun ment som en hjælp til os amatører, der kan have svært ved at styre højde på gefyll


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-03-2020 18:23:03

Det er ligesom når man afretter sand til flisebelægning der udlægger man en leder som tages op igen. Når spartlen er hærdet, tages jernet op og den resterende revne fyldes og rettes med det nye gulv som leder.
Men det er kun ment som en hjælp til os amatører, der kan have svært ved at styre højde på gefyll

 Got it :-) Tak.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også