Spørsmgsmål til byg af garage/udhus - del 1

Hej igen - fik stor hjælp her sidst jeg byggede udhus. Men nu er vi flyttet så skal til det igen. Denne gang større, selvfølgelig, og mere avanceret.

Fritstående kombineret garage/carport (ingen port til at starte med) og udhus, 6 x 8 m. Udhus opvarmet til frostfrit. Støbt fundament, vægge i fundablokke som pudses op og tung tagkonstruktion - røde tegl som på huset. Garage/carportens sidevæg samt bagvæggen er delvist under terræn, dvs de nederste 110-160 cm af væggene er under jorden pga skrånende grund. Der påtænkes omfangsdræn på disse to sider samt behandling af ydervæg for at undgå fugtindtrængning.

Tænker at støbe fundament (armeret) og sætte første række fundablokke og lodrette armeringsjern samt vindbånd mens beton er fugtig. Derefter brædder på siderne og afretningslag. Så støbning af gulv af en omgang, 10-12 cm gulv oven på 15 cm flamingo og rionet. Begge gange med besøg af betonbil.

Derefter opbygning af armeret, lodret og vandret, udvendig fundablokvæg med støbning (blander selv) hver 3-4 skifte. Højde ca. 2,2 meter. Udhus med 2 døre, dobbeltdør og almindelig dør, samt vindue. Garage/carport med åbning på 2,6 m × 1,9 m (B x H).

Spørgsmål:
1. Fundablokke, tænker på dem med bredde på 29 cm - er det mon passende til den konstruktion?

2. Vindbånd. Påtænker at pudse fundablokkene op på begge sider, hvad så med vindbånd (til rem og spær) - kan de trækkes inde i fundablokkene eller hvordan skjules de efterfølgende?

3. Vi skal have en kreds fra pillefyret ud til udhuset (radiator). Hvordan gøres klar til nedgravet vandrør kan komme ind i udhuset? Indstøber man tomrør, hvor også EL kan komme ind eller hvordan?

4. Hvordan håndterer jeg sokkel ved døre og åbninger? Jeg forventer at sætte 1. sokkelsten hele vejen rundt. Men hvordan sikrer jeg, at der ikke stikker noget op ved åbningen og døråbningerne, når gulvet er støbt? Det tænker jeg der gør ved væggene, som jeg kan arbejde videre på. Er det lavere afretningslag ved åbningerne?

5. Overligger over åbning, døre og vinduer. Kunne man bygge en forskalning og foresætte med et skifte fundablokke med armering (ekstra meget i bunden) over døre og vinduer? Åbningen i carport (2,6 m) kræver den mere jern? Hvis man sætter kraftig jern-bjælke op, hvordan får man den så pudset op efterfølgende?

Ser frem til at høre fra jer! Har man kun lyst til at svare på enkelte spørgsmål er det helt OK!

Mvh
Peter
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Du er over 35 kvm og det skal meddeles kommunen. De vil nok se en tegning.
2. personligt ville jeg gøre ALT for at holde mig fri af terræn. Med de regnmængder vi får fremover, er et omfangsdræn ikke nok. Ligesom overfladevand fra højereliggende terræn, vil løbe direkte mod muren.
3. ingen port nu, men pas meget på, at få frihøjde nok. Rulleport idag kræver både stabilitet og frihøjde.

 

Jeg har lavet noget lignende ind i en skråning. Jeg lavede betonvæggen først kun i en meter til kanten af terræn. Herefter muret med leca blokke resten af vejen.

Hvis du bygger hele vejen i beton er det ikke nødvendigt med vindtrækbånd du sætter bare båndet i den sidste meter.

Omfangsdræn og tjære er nødvendigt. Vær omhyggelig med faldet på drænet, ville nok fylde den yderste halve meter med drængrus i dug for at være sikker på det kan synke til drænet i bunden.

Overligger laves med 3 ø 12 jern i bunden og 2 i toppen. Der skal laves en lodret bøjle om begge dele som går rundt og låser dem. De sættes på 20 cm i mellem rum, der skal være 25 cm vederlag i begge sider. Det er til finde på Google.

Der burde være nogle tabeller du kan slå op for designe armeringen til væggene i fundablokkene

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis