Maling af gavl


Vi har købt hus, og vinduet på 1.sal skal skriftes. Derudover skal gavlen males.
Jeg er i tvivl om farvevalg og rækkefølge, og håber at få lidt input herinde.

1. Er det bedst at skifte vindue først og så male, eller omvendt male og så skifte vindue?

2. Farvevalg: Det er malet i en lys grå farve nu, med sort udhæng, hvide vinduer på 1.sal og sorte vinduer i stueetagen. Det er kun vinduet på 1.sal der skal skiftes. Det nemmeste er klart at male i en lys farve, men jeg kan se på nabohusene (som er samme type hus), at der hvor de har valgt de lyse farver, bliver det hurtigt grimt. Derfor hælder jeg mest til en mørk grå og forsat et hvidt vindue på 1. sal.
Er der nogen malerkyndige, som kan hjælpe i forhold til hvad der ser pænest ud til de gule mursten?

På forhånd tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal da skifte vinduerne først. Måske finder i noget træværk der skal skiftes, så vil det være ærgerligt hvis det var nymalet.
Med hensyn til farvevalg, så tag en tur rundt i oplandet og se på farver.

Søren O
Tak. Var i tvivl, da jeg tænkte det ville være ærgerligt at komme til at male på et helt nyt vindue, hvis farven ik er den samme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har et hus med lysegrå gavle, og har aldrig haft problemer med, at de er blevet grimme. Kan måske hænge sammen med, i hvilken retning de vender, idet nord jo ikke er optimal retning at have træ i.

Kurt B. Andersen
Billedet er sydsiden af huset og klart den pæneste side. Nordsiden er nemlig ikke så pæn, med algegrønt her og der.
Problemet er jo så, at algerne kommer uanset farven på træværket.
Der kan det måske være en fordel, at den er lys, så man husker at vaske det af, da alger jo ikke gavner træværket.
En god gang algefjerner er ikke så svært lige at give den.

Kurt B. Andersen
Har ofte været ude og male stern og gavl antracitgrå og underbeklædning hvid. Men det er helt op til dig selv hvad du maler med. Det bliver hurtigere beskidt når det er hvidt og det falmer og tager hårdere imod solen når det er mørkt

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også