Gevindstænger bæreevne

Jeg er ved at lave hylder på loftet. De er lavet af en ramme med midterstiver af 45x45 reglar med en 12mm støbeplade ovenpå. Selve hylden bliver 125x80 cm
Jeg vil sætte hylderne på således at de ligger på 2 gevindstænger der er sat fast i tængerne med bolte
Hylderne skal bruges til at opbevare vinter tøj, julepynt og hvad man nu ellers opbevare på loftet.
Mit spørgsmål er så, kan jeg bruge M16 gevindstænger eller skal jeg op i M20.
Mvh
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du kan godt bruge M16, men du kan osse bruge feks M6..

Venlig hilsen
Knud
Er det rigtig forstået at du vil lægge en hylde på 80cm i bredden på en gevindstang som kun er sat fast i den ene ende?  Hvis det er rigtigt så ville jeg finde en anden løsning. feks sætte hylden som tænkt, men bore et hul i et bræt som sættes udenpå og støtter ned på spærfoden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Planen var at tage en 100cm lang gevind stang og sætte på tværs igennem et hul på hver side med en bolt i hver ende til at holde den på plads.
Beklager den dårlige beskrivelse
Når du skriver bolt, mener du sikkert møtrik?

Hvis hylden ligger helt ud til tængerne, har du ikke brug for nogen voldsomt styrke med den begrænsede belastning du taler om. Tænk på et almindeligt køkkenskab, hvor 4 små plastic hyldebærere kan holde en hylde fyld op med ganske tunge ting.

M4 eller M6 er alt rigeligt.

Hvis hylden ikke går helt ud til tængerne vil er komme en nedbøjning af gevindstængerne, og så kan det måske være en fordel at gå op i størrelse. Gevindstængerne skal nok holde, så det vil være et rent æstetisk spørgsmål om man vil acceptere det.
Annonce
Nå så forstår er jeg med. Hvis der er 1m mellem tængerne og hylden er 80cm så ville jeg vælge 12-16mm. Var lige ude og bøje på en 12mm og sat fast i den ene ende holder den ikke meget men i begge ender er det jo en anden sag. Men to vinkeljern under et stykke lægte ville jo osse kunne gøre det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er meget bedre, billigere og lettere at lave det med en lægte under så den står på kant.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eller putte gevindstangen ind i et gammelt rør.

 

Løsningen blev lægter skruet fast med vinkel jern. Rammen med plade monteret ovenpå - færdig. 
OK godt det blev løst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis