Hvide pletter på murværk, saltsyre skader?

Hej LDS'er,
Jeg har været igang med at murer et nyt stykke op. Der er desværre kommet nogle hvide områder. Jeg har brugt saltsyre opløsning 1:20. Det er ca 3 måneder siden jeg lavede saltsyre behandling på murværket. Hvad er der sket og er det noget der kan rettes op på?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser mest ud som om, du stadig har noget kalkudvaskning - tror såmænd dine mursten har det fint. Det forsvinder nok af sig selv - alternativt så vask det med noget eddike - og skyl efter. 

Mvh Troels
Kørte engang eddike på uden resultat. Snakkede med en fagmand og han siger det er Salpeter udtræk på murværket. Det forsvinger om et åarstid og kan børstes af.
Huskede du at vande murværket før du gav det saltsyre?
Nej det gjorde jeg desværre ikke, læste mig godt frem til at jeg burde have gjort det.
Hvad vil du anbefale jeg så gør?
Jeg har ikke selv erfaring med neutralisering af koncentreret saltsyre, men andre anbefaler natriumhydroxid (NaOH).

Jeg har før haft susces med afvaskning med eddike og en stiv børste, men havde ingen anelse om hvor meget saltsyre eller under hvilke konditioner det var påført, så det var reelt en behandling med bind for øjnene.

Søg på nettet angående opløsning, temperatur og tid hvis den milde behandling ikke virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis