Udjævning af betongulv

Hej alle..
Har for snart et år siden fået støbt et betongulv som render igennem hele huset..
Jeg påpegede efter et par måneder at det var noget skævt/ujævnt..
Nu er jeg så.igang med at opmåle helt hvor ujævnt det er ..
Men tænker det er lidt som at slå i en pude at bokse med ham der støbte det i sin tid ..
Så spørgsmålet er hvordan man bedst/nemmest/hurtigst udjævner det .. så det er lige nok til nogen steder gulvplanker og nogen steder klinker..
Det er op mod 14mm højdeforskel.. nogen steder er der 5 mm forskel på bare 50cm ...

Det virker ikke optimalt til trægulv ovenpå.. ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal igang med en betonsliber og selvnivellerende spartelmasse. Det er en større opgave, men kan lade sig gøre. Kommer selvfølgelig helt an på hvordan gulvet egentlig ser ud over det hele.


Mvh. Christian M
 

Tænkte godt det var sådanne noget...

Æv æv... Ja det bliver en stor tur.. især når mange ting er flyttet ind på gulvet...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad har du på gulvene? Byggematerialer? 

Mvh. Christian M
 

Ja det er lidt en blanding af materialer og midlertidig spisestue af haveborde og et par reoler..
Rummet skal ryddes, det skal du jo alligevel før du lægger planker ud. Der skal beton sliber til at  tage "toppene" og så bagefter flydespartel til resten. Og det støver når man sliber.
Husk at selv om det hedder selvnivelerende, så skal der alligevel arbejdes med det. Hvis du primer gulvet så får du lidt længere tid, da vandet ikke suges ud af gulvspartel lige med det samme. Brug pigrulle og lang vaterpas / retholdt. Husk at du kan arbejde med den medens det hærder, Den kan glitte lidt på medens det bliver mere og mere stift.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok.. tak..
Og ja det skal jo ryddes men da det er vinkel stue havde jeg håbet at kunne lægge gulv i den ene og så flytte alle ting ovenpå det nye gulv og så lægge resten.. men det kan man jo ikke når det skal rettes til..
Har fået lovning på en betonsliber og har rendt rundt og målt op hvor mange mm der skal fjernes og tilføjes de forskellige steder... Men hvor meget kan man nemt fjerne med sådanne en betonsliber?
Prøver at lure hvilket niveau/højde jeg skal sigte efter..
Og jo højere jeg går op.. jo mindre skal jeg slibe og jo mere skal jeg hælde på...
Men det virker bare nemmere og mere overskueligt at hælde på frem for slibe...
Det kommer meget an på hvilken beton sliber du på tænker.
Er det en stor model, så kan du let slibe det meste plant, medens en diamant skive på en lille vinkelsliber vil kræve flere dages arbejde, og det vil stadig være ujævn.
Med sidst nævnte har jeg / sønnen taget en ca. 1/2 m2 bakke væk i deres nye hus. Det var nok 10 mm hvor det var højest. Det tog så vidt jeg husker 3-4 timer.
Her ligesom de 2 yderpunkter


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm ja kan jeg godt se..
Er nok den lille jeg kan låne.. og nok også den eneste jeg kan styre...
Tænker det kræver en prof med den store..

Hmm gad vide hvad det koster at få slebet helt jævnt..
- men så igen så kommer det nok ikke til at passe i højden... :/
Du skal jo under alle omstændigheder have fastsat en højde.
Jeg vil faktisk tro at den store er nemmest at styre, så det bliver jævnt. Men der skal stadig holdes øje med jævnhed ved hjælp af retskinne.
Sådan som du i første indlæg beskriver det gulv ligner det at det er klaplag som det var meningen der skulle 3-4 cm pudslag på, og det er nok det nemmeste. Men inden du springer på den, skal du holde øje med dør højde m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja ham der støbte det sagde at den slags brugte man ikke mere så det blev lavet i færdig højde..
Så der er ikke nødvendigvis vildt meget at give af.. men der er plads til at fylde hullerne og så kun lige slibe et par få toppe
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også