er denne ledning en fibernet eller?

Hej

Under vores træ-terrasse (som er lagt ovenpå fliser - tidligere ejer) kan jeg ane et kabel som går ind i soklen lang muren.

Grunden til at jeg finder kablet, er at vi har haft besøg af mus som jeg så kravle ned under terrassen i et hjørne langs husmuren.

Jeg kan se at kablet går igennem et ret stort hul i soklen, hvor der sagtens kan komme mus ind til huset.

kan det være et fiberkabel? Vores fiberboks sidder på den anden side af muren inde i huset, men kablet er gråt? Vi har ikke umiddelbart noget strøm i haven..nogen bud på hvad det er for et kabel?

Se Billede

Lmchm
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok svært at se noget. Om det er fiberkablet kan du nok nærmest finde ud af ved at se på hvordan din grund er i forhold til vejen hvor fiberen typisk ligger i. Som udgangspunkt har man altid ført fiber til nærmeste mur i forhold til vejen (ellers har man givet kassen for at få det længere rundt om huset). Jeg tvivler på at man har taget det om på den modsatte side af huset.

Kan det ikke være et gammelt coax kabel som man har trukket på udvendig side af huset for at få det fra et værelse ind i et andet? Det var der gjort ved vores hus med loft til kip hvilket jo begrænser ens muligheder for kabelføring.
ja det er rigtig svært at se - ender nok med at tage et bræt op så jeg kan kom ned og eventuelt fuge hullet.

Det ligger på den rigtige side i forhold til at være fiber. Det er rækkehus og har set andre få skudt orange kabler ind på netop den side.

Jeg gad dog godt at vide om det er et strømkabel. Huset er fra 80erne, og idet kablet ser fint og rent ud, så tænker jeg, at det må være fra nyere tid - det passede netop med fiberinstallationen som nok er 2-3 år gammel. Troede bare et fiberkabel var orange!

Læg også mærke til den "sorte hætte"krave" som ligesom er ført frem med kablet men stopper lige før kablet går ind i muren.

Lmchm
Kan du ikke lige prøve med et billede eller to mere af setuppet. Jeg har ikke helt hoved og hale i det billede.

Synes dog stadig at det lyder underligt at et fiberkabel skulle være gemt så langt væk. Tænker ikke at man selv får lov til at installere kablet og fiberboksen. Kan du ikke se farven på kablet der hvor fiberen går ind i huset? Jeg vil også tror den skulle være orange, men ved ikke om det er reglen.
Jeg kan desværre ikke tage flere billeder - det er det bedste jeg kan tage. På den anden side (indenfor) sidder boksen. Som sidder lige under fjernsynet som hænger på væggen.

Tror fiberkabel går ind bag i boksen, for man kan ikke se ledninger udover strømforsyningen.

Jeg kan heller ikke finde andre kabler udenfor, så det må næsten være fiber selvom den er grå...underligt. 

.


Lmchm
Det er din fiber. Der er sikkert et orange rør, som går ind i den sorte bøsning, som kan anes på billedet. I det orange rør ligger et eller flere andre mindre rør, og ét af dem kommer gennem bøsningen og går ind igennem væggen.
Det er lige som et el-kabel, som har flere lag isolering inden man kommer ind til kobberet.

Eksempel:
Annonce
Jeg kan også kun forestille mig at det er et fiberkabel. Men undrer mig stadig over at kablet er gråt efter den sorte dims. Jeg synes den sorte ring/dims minder om sådan en slags trækaflastning men måske du har ret, Jens - at det er bøsning på røret. Det kan jeg i al fald se når jeg piller et bræt op for at fuge hullet i soklen som er alt for stort.

Lmchm
Ville der ikke normalt sidde en udvendig fiberboks? Det har jeg nemlig ikke. 

Lmchm
Det er vist forskelligt fra selskab til selskab. I mit tilfælde er det orange rør ført helt ind i boligen, og derfor sidder bøsningen indenfor.
Ok. Min er jo så åbenbart også ført ind uden boks (hvis det er fiberen man kan se altså). Men bøsningen hænger jo så udenfor hvis det er den sorte dims som kan ses på billedet. Ved ikke hvor meget mening det giver. 

Lmchm
Uanset hvad vil jeg fuge hullet så der ikke kommer mus ind den vej. 

Lmchm
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis