Kan man vende retningen så returventil bliver til fremløb?

Jeg fik her til morgen en måske lidt skør tanke, som I meget gerne må bidrage til at skyde ned... :)

Jeg har direkte koblet fjernvarme med 10 radiatorer hvor termostater er placeret på returen. Begge rør går ind i radiatorerne nedefra.

Jeg får snart VVS fagmand på besøg, så han kan give mig et tilbud på de opgraderinger af systemet, som han vil anbefale. I telefonen kaldte han mit system for "discount-løsningen". Vi ønsker at få termostater, der reagerer på temperaturen i rummet - meget gerne med mulighed for nattesænkning.

Nu er det så at jeg vil høre jer, om det er muligt at skifte den retning vandet løber igennem systemet, sådan at de monterede returventiler bliver til fremløb i stedet. Min tanke er, at man så ville kunne nøjes med at skifte til nye ventiler + termostater (måske også montere trykdifferensudligner).

På alle radiatorer løber vandet ind og ud nedefra.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok lidt skørt. En returventil føler på vandet der løber igennem, så du kan ikke få den til at regulere i forhold til rumtemp.  selvom vandet løber ind/ud forneden så er det nok en intern fordeler som føre fremløb til toppen af radiatoren. Bliver den ikke først varm i toppen? Nu kender jeg ikke din radiator men du skal nok ha et specilakit for at få en rumføler på. Måske kunne du poste et billede af radiator og tilslutningen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er to forskellige målemetoder en retur- og en termostatventil måler på. En returtermostat måler på returvandet og åbner kun når vandet er blevet afkølet til den temperatur ventilen er indstillet til. Termostatventilen måler på rumtemperaturen og åbner når rumtemperaturen kommer under den indstillede temperatur. Ventilerne er i øvrigt byggede til gennemstrømning i en bestemt retning.

fase
Du kan ikke skifte retningen på vandet, men du kan udskifte ventiler og termostater med Danfoss ra-ur, de måler på lufttemperaturen i stedet for på vandet. Husk differenstrykregulator

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Da jeg så spørgerens citat “en discount løsning” fik jeg tanken at det kunne være et etstrengs anlæg, men ved ikke om det er relevant ved fjernvarme.
hvis det er enstrenget er mere avanceret regulering vist ikke lige så enkelt

 

- Radiatorne er koblet parallelt (2-strengs?).
- RA-UR ventiler + differenstrykregulator løsningen vil jeg spørge til, når fagmanden kigger forbi.

Det lyder som om min idé bliver skudt ned, fordi radiatorerne er bygget til at vandet løber en bestemt vej (jeg havde forstået at ventiler skulle skiftes) ...

To spørgsmål mere:
- Er der nogle fordele ved direkte koblet fjernvarme, fremfor sådan man laver det i dag?
- Jeg fik forklaret at natsænkning og styring efter udetemperatur er en mulighed, hvis man laver en tidssvarende løsning med pumpe. Er det på alle måder bedre end den direkte fjernvarme, jeg har nu?

Beklager hvis jeg bruger de forkerte ord. For en uge siden vidste jeg intet om fjernvarme :)

Annonce
Skal der optimeres så kan du beholde retur termostet og udbygge med rumtermostat på fremløb. Ved fjernvarme er det vigtigt at vandet afkøles godt, så det kan returtermostat hjælpe med, samtidig kan rumføleren tilpasse temperatur så den bliver mere jævn.
Men jeg tror nu ikke du får billigere fjernvarme regning selv om du investerer i noget fancy styring. Det er sikkert godt for VVS firmas omsætning men så er det vist også sagt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Heldigvis er de nævnte ventiler med forindstilling så hver radiator får den mængde vand der er behov for og en god afkøling kan opnåes, derved er der ingen grund til at beholde de gamle returtermostater.
 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hvis man nu stiller ventilen termostatventilen til en mængde, som giver en god afkøling, men man ikke når den ønskede rumtemperatur, er man så ikke nødt til at hæve flowmængden så den ønskede rumtemperatur opnås på bekostning af afkølingen. Radiatoren må så være underdimensioneret. 

fase
Ikke hvis de bliver dimensioneret efter den enkelte radiator, hvis det virker med returventiler, så virker det også med de nye.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja, hvis det virker med returventiler, vil det også virke med termostatventiler med mulighed for at indstille max. flow. Mit spørgsmål går mere på, at når man monterer termostatventiler og indstiller max. flow, så radiatoren kun er håndvarm i bunden og dermed har en god afkøling, men den indstillede rumtemperatur ikke opnås. Er man så ikke nødt til at give køb på flowet og dermed afkølingen?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis