Isolerings tykkelse (Ytong multipor)

Hej alle

Jeg er igang med og isolere kælderen indenfra.

Er der nogen der ved hvor meget isolerimg der skal i?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I følge bygningsreglementet (BR18) skal du have en U-værdi på min. 0,18 W/m2K, så med Ytong multipor er ca. 200 mm tilstrækkeligt.

Altså nu er det jo helt frivlligt om man vil opfylde BR18 når man isolerer en eksisterende kælder. Så svaret er vel at det er noget man vælger i en balancegang mellem isoleringseffekt (fremtidig varmeregning), materialepris og hvor meget indeareal man mister.

Jeg tror de fleste sætter en enkelt plade på altså 6, 8 eller 10 cm. Hvilken tykkelse du vælger afgøres så af hvordan du prioriterer de 3 faktorer

Ask
askholme skrev den 22-03-2020 20:44:42

Altså nu er det jo helt frivlligt om man vil opfylde BR18 når man isolerer en eksisterende kælder. Så svaret er vel at det er noget man vælger i en balancegang mellem isoleringseffekt (fremtidig varmeregning), materialepris og hvor meget indeareal man mister.

Jeg tror de fleste sætter en enkelt plade på altså 6, 8 eller 10 cm. Hvilken tykkelse du vælger afgøres så af hvordan du prioriterer de 3 faktorer

 Det er frivilligt så længe der ikke er fast varmekilde i kælderen. 🙂 Hvis der er fast varmekilde skal BR18 overholdes. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 22-03-2020 20:46:40

 Det er frivilligt så længe der ikke er fast varmekilde i kælderen. 🙂 Hvis der er fast varmekilde skal BR18 overholdes. 

Spændende - Det må du godt lige forklare nærmere

Jeg bor selv i et hus fra 1916, hvor kælderen er opvarmet (og har været det ihvertfald siden 1970'erne).
Nu har jeg ikke efterisoleret kælderen, så den er vel lovlig under det gamle bygningsreglemetn.
Men det du skriver er at hvis jeg nu gjorde så må jeg kun sætte efterisolering op hvis jeg sætter nok op til at overholde kravene svarerne til en ny bygning. Men hvis jeg kun efterisolerer "lidt" og dermed kun sparer "lidt" energi så er det forbudt?
Det virker altså mærkeligt

Ask
Annonce
Læg det isolering på du mener er tilstrækkeligt, lovgivning eller ej  Det er "bare" en kælder.
Økonomisk er det på ingen måde rentabelt, at isolere med 200 mm multipor, da det er temmeligt dyrt. Hvis du vil isolere iht. lovgivning, bør det gøres udefra.
Det er en kælder der er opvarmet noget af tiden.
Der er 1 væg som går ude til fasaden de resternde 3 vægge, der er lokaler rundt om dem.

Jeg tænker og sætte en plade af 80mm.
200mm indenen fra vil tage alt for meget plads. Det må vente til et senere tidspunkt, hvor jeg har tid og økonomi til og gøre det udefra.

Der er iøvrigt ikke fugt i kælderen. Der var før i tiden opstigende fugt fra beton gulvet. Men det er stoppet efter jeg gav det et par omgange med skalfix svummemørtel:-)

Iøvrigt, er kælderen ikke tinglyst. Det skal ikke bruges til beboelse. Det skal bruges som vaskerrum/hobbyrum. Men det skal være behageligt varmt der nede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis