Afmontering af org. stukrosette?

I forbindelse med loftsrenovering vil jeg gerne afmontere en gammel stukrosette og montere den på et nedsænket gipsloft. Jeg går ud fra den er lavet i gips og at den vel er tung? Hvordan monterede man dem i gamle dage (30erne)? Søm? Pudsmørtel? Jeg vil gerne undgå at den knækker midt over ....
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg ville understøtte rosetten med en plade med xx skumgummi imellem. Og så ville jeg save mørtelen væk med en snor. Ved ikke hvilken snor men har set i bla tv at man bruger snor til at save med. Eller er det ståltråd? Det må kunne findes ud af.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg husker svagt at min far prøvede at pille sådan en ned, og at det absolut ikke gik fint.
Som jeg husker det (det er mange år siden og jeg var bare en stor knægt) så sad rosetten med søm på brædde loftet, og disse søm er næsten umulige at finde(måske kan du være heldig med en magnet eller metalsøger). Desuden var rosetten monteret før loftet var pudset, hvilket betød at der skulle bankes puds/rørvæv af inden rosetten var fri.

Men lad os endelig både se og høre om det lykkedes dig at få den ned.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der kommer et billede her. Jeg er ikke nået til at fjerne det nedsænkede gipsloft endnu. Det ser faktisk ud på billedet til at rosetten er sluppet lidt i den ene side.

NB: Jeg har desuden fået lavet mig et hul i loftet så jeg kunne komme til at stikke hovedet op og lyse rundt med lygte. Der ligger ingen jerndrager eller andet i vejen. Stuen har oprindeligt været delt i to og der hvor den oprindelig murstensmur har været placeret er der lige en rest af de to øverste mursten i den ene side. Man har så valgt at placere rammen til gipsloftet lige under disse to sten og dermed sænke med 25+ cm istedet for at flække de to stumper væk.

Man kan også se på billedet at loftet har været sænket tidligere også, og her er brugt laneg søm til forskallingsophængene. På det "nye" nedsænkede loft er forskalling sat op med Torx skruer så det vel fra tidligst 80/90erne?
Annonce
Køb en rulle tandtråd og bind fire-fem knuder, enkelte, med 15 cm mellemrum. Få fat i en makker, der har en trappestige og lirk trådens midte ind under kanten af rosetten. Lav først en slids med et Stanley blad. Nu saver I to stille og i lange træk med en smule bid. Når du støder på et søm, sætter du et blad i feincutteren og saver sømmet over. Har du ikke andet kan et finttandet klinge fra nedstryger bruges. kør rundt i kanten, ellers brækker rosetten.

 

Når nu den har sluppet lidt i den ene side ville jeg gå i gang med en fukssvans. Hvis du bruger en lidt slidt, så kan den godt med lidt armkræfter save et par søm over.
Hvis din elsinstallation kun er ført ned med en enkelt lampeledning, så er det tiden at få det lavet ordentlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
den er værd at bevare - glem @larsen..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand skrev den 18-03-2020 19:21:22

Når nu den har sluppet lidt i den ene side ville jeg gå i gang med en fukssvans. Hvis du bruger en lidt slidt, så kan den godt med lidt armkræfter save et par søm over.
Hvis din elsinstallation kun er ført ned med en enkelt lampeledning, så er det tiden at få det lavet ordentlig.

Jeg tror ikke der er ført strøm gennem rosetten. Der er en samledåse i gipsloftet med påmonteret lampeudtag. Her er der både L, N, J og div. mellemledninger. Jeg havde tænkt mig blot at skubbe dåsen op og montere den ned i det nye loft.

 

Der er ok. Når jeg ser ordentlig efter kn jeg godt se den orange PL dåse med et par kabler i. Det var lige den snor der hænger ned fra stuk som jeg troede var en lampeledning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også