Afmontering af org. stukrosette?

I forbindelse med loftsrenovering vil jeg gerne afmontere en gammel stukrosette og montere den på et nedsænket gipsloft. Jeg går ud fra den er lavet i gips og at den vel er tung? Hvordan monterede man dem i gamle dage (30erne)? Søm? Pudsmørtel? Jeg vil gerne undgå at den knækker midt over ....
I forbindelse med loftsrenovering vil jeg gerne... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ret fedt at have noget af det gamle fra huset, der kan "up-cycles"    som det jo hedder på moderne Dansk.. og tænk hvis sådan en rosette kunne fortælle   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Din roset er sandsynligvis lavet at gips med armering af tekstilfibre som var almindelig for perioden. Den er rimelig robust for hårdhændet håndtering. Skader kan let udbedres med gips senere.

Med en spartel kan rosetten fjernes ved at lirke under loftpudsen. Priorter rossetten frem for loftet.

Rosetten kan, efter loftet er renoveret, genopsættes med gips som bindemiddel.

Mens rosetten er afmonteret, vil jeg anbefale den renses i grund for gammel maling/kalk der slører de fine detaljer. Sæbe, tandbørste og en fladmejsel eller syl er gode værktøjer til jobbet.

Angående gips: Anvend støbegips som tandlægerne bruger. Det er langt mere robust end almindelig gips.

P.S. Du skal have ros for at bruge kalorier for at bevare en vigtig detalje af bygninghistorien.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også