Radiator i kælder varmer ikke nok

Jeg har netop, igen, fået monteret radiator i kælderen, efter jeg har renoveret alle kældervæggene. Nu hvor jeg prøver at få varme på for at få væggene tørret ordentligt ud, virker det som om, der ikke er ordentligt gang i den.
Tilgang sidder øverst til venstre, retur sidder nederst til højre. Den varmer i øverste halvdel, som jeg formoder, at en radiator skal.

Her er mit problem så. Den varmer ikke nok. En radiator anbefales at være stillet omkring 2-3 på termostaten, men selv når jeg sætter den på fuldt blus, kan den ikke generere nok varme.
Jeg har prøvet at justere på mit gasfyr, (Geminox THI), men alligevel kommer der kun lidt mere end lunt vand ud til radiatoren.
Rørene der kommer direkte fra fyret er ikke varmere end radiatoren. Så problemet opstår allerede omkring fyret, formoder jeg?

Det kører på samme system som vores gulvvarme i stueplan. Der har jeg en fremløbstemperatur på mellem 35-38 grader og kan fint holde varmen. Men en radiator har brugfor markant højere fremløbstemperatur for at være effektiv. Så kan det være her omkring, problemet opstår?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert derfor. En radiator er beregnet til et forholdsvis lavt flow men en høj fremløbstemperatur. Gulvvarme er lige omvendt altså lav temperatur og højt flow. Du må have din radiator koblet på uden om gulvvarmeshunten.
For øvrigt synes jeg det lyder som du godt kunne sænke fremløbstemperaturen på gulvvarmen en smule.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan ikke slutte en radiator til dit gulvvarmesystem uden at beregne radiatorstørrelsen til den temperatur, som gularmen kører med. Hvis du slutter din radiator til dit centralvarmesystem, kræver det ikke en cirkulationspumpe ekstra. Du må forøvrigt lave det selv, hvis du ikke er tilsluttet direkte fjernvarme. Lav det i PEX rør.

fase
Og det er ikke gjort, da vi for et par år siden fik lavet gulvvarmen. Der er blot koblet direkte på eksisterende varmesystem med separat cirkulationspumpe og shunt til fordeling. Derfor opstår problemet nu.Er det nemt at gå til eller? Jeg har ikke den fjerneste idé om, hvordan jeg skal gribe det an. Alt er lavet i kobberrør, så tænker umiddelbart, at det er bedst at få en fagmand på opgaven.
Hvis radiatoren er koblet til dit varmesystem og ikke til gulvvarmen, kunne du allerførst prøve, om der er luft i radiatoren. Ellers bliver du nok nødt til at få fat i en VVS'er.

fase
Annonce
Vi har demonteret de to radiatorer i stueplan, så jeg kan ikke udlufte på systemets højeste punkt, som jeg ellers er fortalt, man skal.
Jeg har derimod udluftet i kælderen på ventilen, der sidder der. Og der kommer kun vand ud, ingen vislen eller andet, der kunne indikere luft i systemet.

Grundfos pumpen med den røde sensor, går jeg ud fra er brugsvand. Røret er brandvarmt og ikke til at holde på. Fyret siger at brugsvand er sat til 58 grader. Pumpe står på auto.
Jeg formoder, at kobberrøret der går op i termostaten lige før gulvvarmeshunten er vandtilgangen til gulvvarmen? Pumpen står på 2 ud af 4.
Den røde ventil der sidder til venstre for termostaten, formoder jeg, kan åbne og lukke for vandtilførslen til de få radiatorer, vi har i huset. Når jeg følger rørene under loftet, virker det i hvert fald, som om de fører til radiatorerne.

Hvis ventilen er placeret på den side af gulvvarmen og rørene til radiatorer er placeret, som jeg har ræsonneret mig frem til. Kører det så reelt på samme system? Og vil jeg så opleve det problem, med en radiator der kun varmer minimalt men ellers virker til at fungere?
Den der har fortalt dig, at du altid skal lufte ud på det højeste punkt, må være forkert orienteret. Der kan sagtens være luft i en radiator, som står i en etage under f.eks. i stueetagen uden, at der er luft i radiatorerne på 1. sal. Jeg har sådan en   . Men få opklaret om radiatoren er tilsluttet gulvvarmekredsen eller frem og retur på kedlen.

fase
Det var noget med, at luften altid vil søge til højeste punkt i systemet og derfor ikke kan udluftes optimalt i kælderen?
Jeg ved intet. Viderebringer blot info. :-)

Læs forrestengerne mit indlæg over dit seneste. Jeg tilføjede en del til indlægget og fik det først gemt, efter du havde svaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis