Kingspan - dampspærre eller ej?

zikzak
zikzak
76 1722
Hej,

Jeg er ved at bygge et lille kolonihavehus. Det står på punktfundament. Jeg har noget kingspan k12 til at putte i bundremmen. Skal jeg afslutte med en dampspærre? Kingspan pladerne har alu folie på, så det kunne også være en mulighed at tape med alu over strøerne og lave en ubrudt alu-flade på den måde? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
3762 2830
Brug alutape på oversiden af pladerne.

Der må ikke ligge to dampspærre i konstruktionen, så brug den der i forvejen er på pladerne. Dampspærre skal være på den varme side af isoleringen.

Husk fugtspærre folie på jorden, fasthold med fliser, så der ikke trækker fugt op fra undergrunden.
Det kan være en 0,2 mm PE plast dug.

Hulrummet mellem jord og undersiden af isolering og rem ventileres gennem jævnt fordelte riste med net.

Elektronikteknikeren
zikzak
zikzak Trådstarter
76 1722
Gregeren skrev den 18-03-2020 08:49:14

Brug alutape på oversiden af pladerne.

Der må ikke ligge to dampspærre i konstruktionen, så brug den der i forvejen er på pladerne. Dampspærre skal være på den varme side af isoleringen.

Husk fugtspærre folie på jorden, fasthold med fliser, så der ikke trækker fugt op fra undergrunden.
Det kan være en 0,2 mm PE plast dug.

Hulrummet mellem jord og undersiden af isolering og rem ventileres gennem jævnt fordelte riste med net.

Mange tak. Jeg lukker af mod terræn med fibercementplader. Ville det være godt at tape overgangen fra fibercementpladerne til strøerne i "kasseterne" med dampspærre-tape? 

Gregeren
Gregeren
3762 2830
Nej.

Dit system skal være tæt kun i gulv og evt. Vægge i boligen.
Du skal have ventilation under gulvet, og træværket skal kunne tørre udadtil. 
Folien jeg nævner udlægges vandret på jorden under gulvet, da der ellers kan trænge fugtig luft op fra undergrunden.
Eternitpladerne har ikke fugt regulerende egenskaber, men skal udelukkende holde gnavere og kræ væk fra din gulvkonstruktion.
Jeg ville holde mindst 20cm frirum, gerne mere, mellem terræn og undersiden af rem og isolering.
Det er dette hulrum der skal ventileres behørigt. 

Elektronikteknikeren
Annonce
zikzak
zikzak Trådstarter
76 1722
Gregeren skrev den 18-03-2020 10:33:18

Nej.

Dit system skal være tæt kun i gulv og evt. Vægge i boligen.
Du skal have ventilarion under gulvet.
Så de lodrette eternitplader skal ventileres som beskrevet.
Folien jeg nævner udlægges vandret på jorden under gulvet, da der ellers kan trænge fugtig luft op fra undergrunden.
Eternitpladerne har ikke fugt regulerende egenskaber, men skal udelukkende holde gnavere og kræ væk fra din gulvkonstruktion. 

Beklager den uklare formulering. Der bliver lagt fibercementplade i bunden af hver kasette,altså vandret. Jeg var ikke sikker på, hvordan mus gik med kingspan, så for at lukke helt af.. 

Gregeren
Gregeren
3762 2830
Ja det gik faktisk op for mig i processen.
De skal blot stødes tæt i samlingen, men ikke tapes. Du kan bruge en en montaglim i samlingerne hvis du vil tætne mod myrer osv.

Du har så ikke lodrette plader rundt om boligen samtidig? Eller er der blot helt åbent? ...

Elektronikteknikeren
zikzak
zikzak Trådstarter
76 1722
Der er blot helt åbent som udgangspunkt..

Fandt ud af at kingspanpladernes alubeklædning er perforeret med bittesmå huller. Lidt underligt. Men hvis selve pladerne fungerer som dampspær, så burde det være nok, at tape samlinger. Men tror jeg giver Kingspan et ring og hører dem ad. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her