terrændæk i kolonihave med trægulv og strøer.

Hej. Jeg er igang med at renovere kolonihave hvor vi også bor året rundt.
Jeg skal have lavet nyt plankegulv og står med lidt spørgsmål angående isolering og opbygning af terrændæk.
Kan jeg sætte strøer opklodset på havesten (med murepap imellem træ og sten) Og så fylde 150mm. Sundolitt s60 op til bunden af strøerne og granulat ned hvor der vil være luft (omkring opklodsning osv.) Derefter ligge mineraluld/rockwool eller lignende fyldt imellem strøerne direkte på sundolitt?
Til sidst afslutte med fugtspærre oven på strøerne hvorpå jeg skruer gulvplankerne ovenpå.
Er fugtspærren nødvendig når jeg bruger Sundolitt?
Som det ser ud nu er der intet isolering eller fugtspærre under gulvspånd med gulvtæppe på strøer. Der er dog udluftningshuller i omkringliggende fundament så det hele ser sundt nok ud.

Altså rækkefælge der hedder:
1. Gulvplanker
2. Fugtspærre
3. Strøer med rockwool imellem
4. Sundolitt direkte på jorden.

Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal lige siges at jeg indtil videre har valgt denne metode for at undgå at skulle køre en masse sand ind i huset og stampe det osv.
Ellers ville jeg nok have valgt Sundolitt xm250 med fugtspærre dækkende henover og så placeret strøerne ovenpå stykker af krydsfinér for at sprede trykket mest muligt
Men da det jo også "bare" er en kolonihave kunne jeg godt tænke mig at undgå den helt store tur.
Denne metode kunne måske også bruges direkte på jorden men her ville jeg være lidt bange for at det måske kunne give sig for meget i jorden.

Morten
Hej LVJ.
Jeg endte med at rette jorden ud så godt jeg kunne, klodse strøer op på fliser lagt på jorden Med noget tagpap imellem flise og træ så der ikke trækker fugt op i strøerne, lagde 150mm flamingo (eller hvad der nu passer) ud under alle strøerne og ligge flamingorest og kugler ud i de huller jeg ikke kunne undgå. Derefter Rockwool imellem strøerne og så dampspærre under plankegulv. Om det er den helt rigtige måde at gøre det på er jeg ikke 100% sikker på men det fungere og jeg skulle ikke til at støbe osv.
Der er en lille bog kaldet “TRÆfakta 12, lette terrændæk” der står også noget om det. Det var sådan jeg kom frem til at min løsning måtte være okay.
Jeg skal til en større omgang i år og tænker at gøre det samme.

Mvh
Morten

Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis