Træterrasse, afstand til træbeklædning

Hej LDS-folk
Jeg er i fuld gang med at måle op og tegne skitser af den kommende træterrasse. Desværre finder jeg kun få og modstridende råd/regler vedr. afstanden fra mine terrassebrædder og husets beklædning. Af både kosmetiske hensyn og det praktiske i evt. at måtte grave enorme mængder jord væk vil jeg gerne have terrassen så tæt ind til/under og højt op til husets beklædning som muligt.

Hjælp mig meget gerne med holdninger, gode råd og meget gerne links til regler I måske kender til. Jeg finder på nettet billeder af terrasser med kun få mm. afstand, terrasser kørt helt op over beklædningen osv., hvilket jeg ikke kan forestille mig er særlig godt. Vedhæftet lidt billeder af problematikken.
På forhånd tak!

PS. Terrasse på beton/sko, ingen rem i soklen.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i hvert fald have et par cm afstand, så du ikke får stående vand ind i bunden af beklædningen. Jeg havde lidt samne problem en gang, hvor min træterasse ragede op over naboens udhusbeklædning. Der lavede jeg en 30 cm  rende som jeg fyldte med stenskærver lidt under niveau af terassen. Fungerede fint som dræn, du undgår noget af regnplasket på træet, og du bruger alligevel ikke den sidste fod ind mod muren.


Mvh Troels
Tak for svar.
Jeg er også som udgangspunkt ude i at have 2 cm lodret afstand som minimum så vand kan dryppe af, hvis jeg kører brædderne ind under beklædningen og tæt på soklen. Hvis jeg skal have vandret afstand skal jeg bruge noget input til, hvordan jeg løser det pænt ved mine 3 døre, hvor der jo ikke skal være en rende.
Hvis du skal følge reglerne så hedder det 200mm mellem terræn(terrasse) og overkant sokkel. 

-  Tegnebach (stud. bygningskonstruktør) 
Avs, det er der ikke engang på mit hus jo. Dvs. det jeg har fået bygget overholder ikke reglerne. Ikke så godt så.
Tegnebach skrev den 18-03-2020 14:51:22

Hvis du skal følge reglerne så hedder det 200mm mellem terræn(terrasse) og overkant sokkel.
Hvad er det for regler? kan du ikke forklare det nærmere?

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hej.
Evt kan der anvendes elefantriste / gitterriste med en bredde af min. 100 mm langs beklædningen. Så du sikker på at beklædningen ikke tage skade af vand. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jamen er der regler for at en træterrasse ikke må være klods op af sokkel/beklædning? Jeg har lavet min med ca 1cm mellem beklædning og terrassebrætter. Brætterne har fald væk fra huset så jeg kan ikke se problemet med vand.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 18-03-2020 21:35:42

Jamen er der regler for at en træterrasse ikke må være klods op af sokkel/beklædning? Jeg har lavet min med ca 1cm mellem beklædning og terrassebrætter. Brætterne har fald væk fra huset så jeg kan ikke se problemet med vand

​Ifølge Træ 56 (bog) hedder det 200 mm mellem beklædning og terræn, tager du sbi anvisningen så skriver den 150 mm, det er nogle “regler”
Der er dog rigtig mange der ikke følger dem eller vælger en løsning som f.eks  gitterriste rundt om bygningen i stedet. 

-  Tegnebach (stud. bygningskonstruktør) 
kovas skrev den 18-03-2020 21:35:42

Jamen er der regler for at en træterrasse ikke må være klods op af sokkel/beklædning? Jeg har lavet min med ca 1cm mellem beklædning og terrassebrætter. Brætterne har fald væk fra huset så jeg kan ikke se problemet med vand.

 Jf. TRÆ 55 Træfacader:
Træfacader skal afsluttes 200-300 mm over terræn og faste belægninger for at undgå opsprøjt, der opfugter beklædningen og tilsmudser træet med jord. der samtidig kan inficere træet med bakterier og svampespore. 

Afstanden kan reduceres til 100-150 mm, hvis terrænet langs facaden er dækket af et mindst 400 mm bredt og 200 mm dybt drænet stenlag som erfaringsmæssigt

TRÆ 55 er en anvisning for overholdelse af bygningsreglementet.
Dog kan dette udføres anderledes hvis det kan dokumentere at dette overholder bygningsreglementet.

Der skal også tænkes over om konstruktionen får nok ventilation mellem beklædningen og underbeklædningen.

Mange tænker ikke over dette og udføre det ikke. Men det vil være en rigtig god ide at følge.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
tak for jeres svar. Jeg skal udover min terrasse så finde ud af, hvad jeg vil gøre de steder, hvor jeg har træ ned tæt på tagpap eller andet fast materiale. Ikke så godt.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis