Elmåler placering

Hej.
Ved ikke det er det rigtige sted at stille dette spørgsmål, men jeg kan ikke finde noget sted omkring placering af en elmåler. SKAL den sidder på en MÅLERRAMME eller i et MÅLERSKAB, må man ikke slev lave en plade med en plomberbar klemrække og hvor måler bliver sat op på ???
Håber nogen kan guide mig hen til en tekst der beskriver om det er lovligt.

På forhånd tak
PF
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener det er de enkelte energi-selskaber der fastsætter reglerne for blandt opsætning af måler med mere. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Måleren skal placeres på en målerramme, som ikke behøver at være gruppetavlen. Du må ikke selv lave en plade med en plomberbar klemmekasse. Målerrammen skal være CE mærket. Det betyder, at hvis du selv laver tavlen skal du udfærdige en overensstemmelserklæring, som beskriver, hvilke normer, der overholdt. Måleren må også gerne placeres i et godkendt målerskab, som kan være indbygget i typisk ydermuren. Du kan læse om emnet i Stærkstrømsregulativet og Fællesregulativet.
Måleren skal i øvrigt placeres på et ikke brændbart materiale.
Hvorfor vil du i øvrigt selv lave en målerramme?

fase
Hej S. Fabrin
Jeg er igang med en renovering af huset så midlertidigt er måleren monteret direkte på vægen. der skal laves en helt ny måler installation, men det sker nok først til efteråret eller 2021. Jeg er blevet pålagt at sætte en målerramme op nu da der skal monteres en ny måler. Jeg ville bare gerne vide om de har lov til at forlange det. Jeg har læst  i Stærkstrømsregulativet og Fællesregulativet, men kunne ikke finde noget der omhandlede dette. 
I fællesregulativet er beskrevet, hvordan målerafsætningen skal være. Ja, elforsyningen kan forlange en lovlig målerafsætning. For at læse beskrivelserne i fællesregulativet kræves en baggrundviden for at forstå termerne, som jeg ikke ved, om du har. Jeg håber ikke, du selv flytter rund på målerafsætningen. Det kan komme til, at du ikke bliver i stand til at lave ombygningen færdig, fordi du i værste tilfælde vil flytte ind i en etværelses med låg. Du må da have haft en elektriker med på råd, da måleren blev flyttet over på væggen eller ??

fase
Der er en autoriseret elinstallatør med ind over, men han kunne desværre heller ikke finde det. I fællesreg. stk. 18.2 står der Målerne må ikke placeres, så de er udsat for skadelig påvirkning af sollys eller andet. 18.3 Målere skal håndteres og anbringes, så deres målenøjagtighed ikke forringes. 25.6 Et målerfelt skal have en monteringsplade. Pladen skal være af et skruefast materiale og af en konstruktion, så måleren kan anbringes stabilt. Skruer skal kunne isættes uden forboring (muligvis kun for ct måler). Men måske jeg skulle spørge forsygningsselvskabet om hvor det står. 
Annonce
Har din installatør også set i SR, som ikke er gældende længer men er erstattet af DS/HD 60364-1:2008 (SIK) . At skruer skal kunne isættes uden forboring, betyder at der skal bruges en målertavle af metal eller et målerkryds. Så vidt jeg husker, er trætavlen blevet ulovlig for mange år siden, fordi den er af brændbart materiale. Hvorfor sætter du ikke bare den endelige målertavle op og flytter den, når du kommer så langt, i stedet for at tærske langhalm på, om du må sætte måleren på en tilfældig hjemmegjort tavle. Der er også den mulighed at gøre den plads, hvor måleren skal være til slut, færdig. Så er du ude over problemet.

fase
Det var nu også kun en forspørgelse på om nogen kunne fortælle mig hvor det stod. Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis