12V cigarettænder virker ikke længere

Hej

i min Ford Focus bruger jeg ofte cigarettænderen til at levere strøm til en USB-adapter så jeg kan oplade mobiltelefon, m.v. i bilen.
Den stoppede for nyligt med at virke. Jeg troede først, at det var kablet der ikke virkede, så jeg skiftede dette ud. Det hjalp ikke. Så tænker jeg, at USB-adapteren måtte være død, så købte en ny. Men det hjalp heller ikke.

Det må så være selve stikket den er gal med. Men hvad kan forårsage dette? Kan det være en sikring et sted der er gået? I så fald hvilken? Og hvordan skifter jeg den?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om sikringen til cigarettænderen, der er gået. Du skal se i din manual til bilen, hvilken sikring, det drejer sig om. Der er ofte beskrevet, hvordan du skifter den.

fase
Ja det sandsynligvis en sprunget sikring. Hvor sikringer sidder må jo fremgå af manualen. Ellers må der en anden på banen der lige kender bilen. Men det er sikkert bag et aftageligt panel ved instrumentbrættet i førersiden.
Så er det jo så et spørgsmål hvorfor den er sprunget.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er forskel på cigartændere og rigtige udgange. De ligner hinanden, men en cigartænder er beregnet til kortvarig brug. Men kig på tavlen under instrumentbrættet med sikringer. Der er nok flere ting der er holdt op med at virke.

 

Tak for jeres svar.
Det var rigtigt nok en sikring der var gået. Den er lille og gul og der står 20 på den.
Jeg har nogle ekstra bilsikringer til at ligge i reserve. Men de er ca. dobbelt så store som denne. Hvor mon man får sådan nogle små bilsikringer? Skal jeg til mekanikeren? Eller kan man købe dem online (Det er jo at foretrække i disse tider)
Men de er ca. dobbelt så store
Det lyder som fysisk størrelse. Så de nye skal hverken være større eller mindre. Men der nu heller ikke mange slags.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-03-2020 18:35:51

Men de er ca. dobbelt så store
Det lyder som fysisk størrelse. Så de nye skal hverken være større eller mindre. Men der nu heller ikke mange slags.

 Det er netop fysisk størrelse, jeg mener. De er ca. dobbelt så store.

Jeg kunne ikke drømme om at sætte en sikring til større strømstyrke i. Så kunne jeg jo lige så godt lægge et søm i :-)



Gå nu ind til Thansen. De har begge str. eller Biltema eller Harald Nyborg eller Shell eller Texaco eller .....

 

Harald Nybord havde tilsyneladende kun de store.
Jeg prøver at minimere udgang disse dage. Så jeg klarer mig uden denne sikring det næste stykke tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis