Fliser i bryggers

Hej LDS'ere!

Jeg skal igang med at vælte en væg og på denne måde lave et større bryggers. Jeg har lidt forskellige spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med :-)

1) Hvis der er nogle rester tilbage af lim fra de gamle fliser, hvordan fjerner jeg så dette lettest muligt og uden at skade det underliggende gulv?

2) Der ligger allerede fliser I køkkenet som støder op imod bryggerset - skal jeg så starte ved døren ind imod køkkenet for at få det pæneste resultat? Jeg har læst mig til, at man normalt starter ude midt i rummet for at sikre symmetri og at man har for små "stumper" i enderne

3) Kan man bruge fugesnor sammen med de der nivelleringssystemer, eller skal man så bruge fugekryds? Jeg synes, at jeg har læst at fugesnoren er lidt mere tilgivende ift. små afvigelser på flisernes dimensioner

4) Er det lettest at ligge små (30x30) eller store fliser (60x30/60x60)?

Håber I kan hjælpe - tak! :)

/Thor
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lettere at lægge mindre fliser.
Man skal gøre meget ud af opmålinger inden man starter. Prøv at lave streg midt i rummet så fliser starter derfra alternativ en række hen over midten. På den måde får man stumper ude ved vægge som er større end 1/2 flise.
Men ellers er det ofte godt at starte ved afløb, så tilskæringer ved denne kommer til at se pænt ud. Men der skal stadig udmåles og beregnes inden start, for nogen gange må man gå på kompromis med det optimale nogen steder for overordnet at få det bedste resultat.
Løber fliser ind under inventar er det et godt sted at gå på kompromis hvis det kan hjælpe de mere synlige steder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svar Erik :)

Efter jeg har væltet væggen, har jeg en "rende" midt på gulvet, hvor væggen har stået der er lavere end resten af betongulvet. Hvordan "lapper" jeg det pænest, så jeg får en jævn overflade inden jeg begynder at ligge fliser?
/Thor
Det kommer jo lidt an på hvor dyb renden er. Er den mere end 2 cm dyb så kan du blande slidlags beton. Altså sand og cement forhold 3,5 : 1  ( målt efter rumfang) Det pudses så jævnt med overfladen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis