Placering af kabel til robotplæneklipper ved gyngestativ

Hej

Jeg er ved at placere kablet til vores robotplæneklipper. Jeg er lidt itvivl om hvordan jeg skal placere kablet ved gyngen. Hvordan ville I gøre? Der er ca 40 og 70 cm fra stolperne til bedkanten.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste robot systemer kan godt klare at køre imod genstande midt i plænen. Så kører de lidt baglæns, ændrer retning og kører videre. Men den kan meget nemt gå fast når der er så lidt plads bag stængerne, så uanset hvordan du placerer tråde vil der være et ret stort stykke den ikke når.
Så jeg vil foreslå at du lægger tråden foran det hele så den ikke kører derind. Så graves lidt græs væk og der lægges sandkasse sand under arealet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvilket mærke/model er din robotplæneklipper?
Nogle følger kanttråden rundt til ladestationen og andre følger et såkaldt “guidekabel”. Først nævnte type kræver god plads langs kanttråden. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du nævner ikke hvilken en robot du installere, og om den kun køre hjem ved at følge kantkablet, eller om den køre et stykke fra kanten.

Jeg ville lave den pæl ude i plænen som en "ø" og de resterende som en del af kanten så kører robotten over kablerne mellem benene men ikke bagved de 3 ben ud mod kanten.
-sådan kan de fleste robotter installeres,Hvis robotten køre hjem via kanttråden vil den ramme de 3 af pælene hvis ikke du lægger kabet omkring og det kan give problemer.

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Det er en worx landroid. Jeg tror at den følger kablet.
Man kan lave Ø  på den måde som Nicholas efternavn tegner. Og det vil da sikkert også gå godt. Men du skal jo så have sanse gyngen hævet før robotten kommer hen i området, ligesom legetøj m.m. skal være væk. Der kan det måske være en fordel at undtage gyngeområdet fra plænen, så børnene har et afgrænset område som de skal smide legetøj hen efter brug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal ikke lave dine pæle som Ø´er. Det er ikke nødvendigt, da din robotplæneklipper blot vil dumpe ind i dem og vende om.

Jeg ser tre muligheder.

1.) Jeg kender ikke Worx, men HVIS den følger kanttråden rundt som fx en Robomow gør, lægger du blot kanttråden som tegnet på dette billede. Robotplæneklipperen vil følge kanttråden tilbage til ladestationen. Når robotplæneklipperen støder på pælene til gyngestativet vil den blot bakke lidt tilbage og slå et sving i en blød bue udenom og igen fange kanttråden.

2.) Hvis din robotplæneklipper ikke kan finde ud af at slå en bue uden om forhindringerne den møder langs kanttråden, må du enten rykke dit gyngestativ, så der er plads nok til at den kan kører forbi, eller som Evelmand skriver, kunne du undlade området og slå det manuelt med fx græstrimmeren. for græstrimmeren får du stadig brug for, selvom du nu har en robotplæneklipper :-)

3.) Drop din Worx og køb en Gardena eller Husqvarne (samme maskiner).
Disse maskiner har også en kanttråd, som blot fungerer som afgrænsning kun. Når maskinen skal tilbage til ladestationen følger den et såkaldt "guidekabel", som man lægger ude i midten af græsplænen. Derved undgår man besvær med genstande ved kanttråden. Kanterne vil stadig blive slået, men i stedet for at maskinen følger kanten rundt når den klipper, vil den blot lappe x-antal cm ind over, som man selv kan vælge i menuen. Jeg har en Gardena Sileno Life 750 og det virker!

Uanset hvad, undgår du ikke at din Worx med tiden vil lave kørespor eller slide græsset meget omkring dit gyngestativ, da den skal dreje og køre frem og tilbage samme sted på kanttråden hver gang den skal til ladestationen. Husk at lave bløde hjørner, det kan afhjælpe en del på det. 90 graders hjørner giver hurtigt mærker i plænen.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis