Skær glas rundt m/facet til barometer

Hej
Jeg har fået dette barometer der er lidt sjovt, fordi det viser temperaturen i °Reaumur.

Men glasset til barometeret er gået i stykker. Der skal bores et hul i midten, hvilket jeg kan finde masser af vejledninger i. At skære glasset rundt kan jeg nok også klare med en form for passer monteret med en glasskærer, men den skrå kant (facetslibning) kan jeg ikke lige greje. Noget med at få glasskiven til at rotere, og så holde en fil til mens man hældervand på?
Jeg har spurgt nogle glarmestre og de siger noget der ligner kr 2800,- og det er nok lige i overkanten for projektet.
Jeg kunne også bare acceptere en let afrundet kant med Dremmel (Proxxon) eller noget.
Eller er det nemmere at lave det med akryl?

Det der piner mig, er at jeg bare kan købe et lignende brugt barometer/termometer for kr 100 i den blå, og så bare smide det ud jeg har. Så alt hvad det koster mig mere end kr 100 skal være fordi det er sjovt at lave det selv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt ærligt , det er ikke særligt unikt , det er ikke værd at spilde penge på , nu er det ikke barometeret der viser temperaturen i reamur men termometeret , som også viser celsius , hvis det kun viste reamur , så var det et samlerobjekt............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kunne du ikke købe en af de der til 100 kr. og så skiftet glasset over. Jeg tror nu der er lidt vanskeligt at genskabe det glas Så vidt jeg husker det så buer det også lidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Glasset buer ikke, bare flat med facet.
Efter at søgt lidt videre er der eb der har 60 stk forskellige til salg for 100 kr stk. Det virker nærmest som en masse snedkere købte sådan barometer/termometer kit og byggede en træramme uden om, og solgte dem.
https://www.dba.dk/barometer-kaempe-samling-af/id-1064312193/
Så bedst var om jeg kunne finde et der ellers ikke var pænt til under 100 kr jeg så kunne tage glasset fra, så der lissom kommer fornuft i projektet.
Hvis der havde stået......  Cornelius Knudsen Kjøbenhavn på så havde det været værd at spilde tid på .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis