Svage vægge efter nedtagning af fliser

Hej alle,

For at få tiden til at gå herhjemme i disse Corona-tider, besluttede jeg mig for at gå igang med den store renovering af det ene badeværelse. Planen er at banke gulvet op omkring afløbet for at flytte det ind til væggen og isætte et unidrain-lignende produkt. For at spare lidt penge vil jeg selv banke gulvet op, inden der kommer en fagmand og laver arbejdet på afløb. Jeg har ligeledes fjernet de gamle fliser på væggene inden i badet, og her er problemet opstået: Selv med den midste hammer og til sidst bare en skrutrækker, har det gamle fliseklæb lavet stor skade på de bagvedliggende gasbetonvægge (se vedhæftede billeder). Jeg frygter om arbejdet med gulve kan ødelægge væggene helt, og om det er muligt at redde dem ved at trække et lag fliseklæb eller lignende ud over væggen så det fungerer som lim på væggen - eller er jeg helt ude i at der skal bygges nye vægge der hvor der før sad fliser?

På forhånd tak
Patrick

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
wow.. der skal vist lige et mure-geni på banen her.. jeg bliver bange ved synet..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kunne godt ligne, at alt pudset skal bankes af, og væggene skal pudses op på ny.

Sådan gik det for mig, da jeg bankede fliserne af, i badeværelset, og jeg hader at pudse væge,  

Vi prøver igen, i morgen --
Er væggen rettet mod hulmur eller en skille væg?  Hvis plads og mulighed er til stede, ville jeg forstærke hele væggen med Fermacell fibergibs. Men det ved en dygtig murer alt om.
Vh. Carsten

 

Jeg kan ikke rigtig se hvor stort et lag der er hugget af. Uden for bruseniche ser det ikke ud som om der er særlig stor kant. Det skal bare pudses op og sættes fliser på igen. Det klare murer fagmanden når han kommer. At hugge i gulvet skulle gerne ikke påvirke væggen med mindre du er i gang med den store nedbrydnings hammer.
Der sidder et par strittere ud, så du må jo også have fjernet en væg.
Du skal have lukket for vandet, sat 3/4 " slutmuffer på rørene, så du kan få vand i huset igen. Brusearmatur skal afmonteres.
Hvis du vil i gang med fliselim så skal du pudse væggen samme dag, da man med den metode skal arbejde vådt i vådt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er som sådan ikke 'hugget noget af' væggen - det fliseklæb der sad på de gamle fliser har hevet en masse af muren med sig. Fliseklæben var sat direkte på gasbeton, og den hvide mur man kan se ved siden af brusekabinen, er strukturmaling der er malet direkte på gasbetonen.
De to vægge jeg har hevet fliser af, er et af hjørnerne i huset, og der er derfor hulmur på den anden side. I bunden af billedet kan man se at der er et hul i gasbetonen, og man kan med lys se ind til isoleringen på den anden side.

Min tanke er at pudse væggen af 3 omgange: først fylde alle ujævnhederne ud, opsætte net og til sidst lave en finpudsning. Det skulle gerne give en fin overflade til at sætte fliser på - men er det mon stadig stærkt nok?

Annonce
Det er stæk nok. Når det er imod hulmur er inder muren bundet sammen med yder mur med murbindere..

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar, sammenholdt med en fagmands ord er jeg nu mere tryg ved at gå i gang med genopbygningen af rummet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også