Idéer til skab til gruppetavle

Hej LDS’ere

Jeg står foran at skulle have fibernet ind i huset og ville gerne have det ind ved gruppetavlen, så jeg kan samle router, switch med mere i det område af huset - og så få det gemt væk på en pæn måde.

Jeg havde egentlig tænkt mig at købe et 80x60 Ikeaskab og save det til så det passer i dybden (se billede). Derefter sætte et lignende skab op til højre for, til kemikalier og alt det andet “lort”, der i dag hænger på væggen.

Tavlen er dog monteret over et bord og helt ind til væggen i den ene side.

Hvordan sikrer jeg den nødvendige tilgængelighed, samtidig med at få det gemt pænt af vejen? Det giver umiddelbart kun mening at hængsle det i venstre side (angivet med prikker), men så vil lågen (selvom den er åben) jo være lidt i vejen for eltavlen (har læst at der skal være 1 meter frirum foran tavlen i heletavlens bredde/højde).

Gode id​éer modtages gerne!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke bruge et overskab, som er 30 cm. dybt. Sav et hak i venstre side, så du kan få skabet ind over gruppetavlen. Hakket skal laves så dyb (25 cm), at kapslingen på tavlen kan tages af uden at fjerne skabet. 

fase


jo, det var stort set også den løsning jeg havde tænkt på først, men der er to udfordringer ved det.
1) Der er kun 22,5 cm at gøre godt med i dybden (ellers kommer skabet ud foran vinduesåbningen, hvilket jeg ikke vil blive glad for).
2) Med en sidehængt låge, vil den også komme til at spærre “adgangen”... måske en el-kyndig kan byde ind på hvor strenge man er ifht. 1-meters-reglen?
Hvis der kun er 22,5 cm at gøre godt med ville jeg korte skabet med til 20 cm. og lave det så det hænger på et beslag, så skabet kan hægtes af uden brug af værktøj. Så er der stadig plads til at lave en udskæring i venstre side. Med mindre der ca. 20 mm. plads mellem muren og tavlen, så er udskæringen ikke nødvendig.
Hvis du laver skabet som anført ovenfor, så skabet kan løftes af uden brug af værktøj , skal der stadig være 1 m. plads foran tavlen. Så er situationen, som den er nu. Jeg mener bestemt at være el-kyndig.

fase


Undskyld. Havde ikke læst, at du var elektriker. :-)

Tavlen sidder desværre helt op ad ydervæggen.

Det med beslaget var lige den idé jeg havde brug for! Selvfølgelig! Tak! Jeg var ikke klar over at det godt måtte være der, såfremt det ikke kræver værktøj at fjerne det :-)
Er du opmærksom på, at placering af router i/ved et teknikskab ofte er det dårligste sted at placere det. Er der noget som er godt til at forstyrre wifi signalet fra en router er det metal og herunder elektriske genstande af mange forskellige arter.
Jeg har hjulpet mange med at optimere deres hjemmenetværk, og mange gange har jeg konstateret at problemet var at routeren stod/han i et teknikskab hvor strøm kom ind, fjernvarme osv.
I alle tilfældene kunne problemet kun løses ved at sætte routeren et andet sted, eller opsætte ekstra router/access point et andet sted i huset, eller opsætning af en powerline wifi extender. Sidstnævnte blev ofte løsningen, idet kablet som kommer ind i huset ikke umiddelbart kunne forlænges, og de fleste er i dag ikke interesserede i at trække nye kabler rundt i huset.
Der er power line extendere så en god løsning, idet man der bruger elnettet til at få signalet videre til andre rum, hvor der så sættes extendere op.
Men ofte ville man kunne spare denne udgift, hvis man i stedet fik ført kablet ind det sted, hvor en router vil stå mest formålstjenligt i forhold til dem, som har brug for wifi.

Kurt B. Andersen
Du skal lige være opmærksom på at der sikkert går mange rør og/eller kabler inde i muren over din gruppe tavle. Hvis du tager dæksel af kan du måske se hvor de koncentrerer sig så du ikke borer ind igennem en af dem.
Det ser ud til at der er 4 låse som bare skal drejes 1/4 omgang hver så går den af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak fordi du påpeger det, Kurt. Jeg tænker det er godt til dem som måtte læse med på dette indlæg i fremtiden. Jeg er opmærksom på det, ja. Jeg påregner at trække coaxkablerne ud af deres tomrør og erstatte dem med netværkskabel istedet. Jeg regner også med at skulle have et AP i midten af huset, hvilket i dag er tilstrækkeligt til at dække det meste af grunden. Jeg håber at være så heldig at routeren - da teknikskabet er i husets ene hjørne - vil være tilstrækkelig til at dække garagen, hv jeg i dag har lidt en “blind plet”. Men det er ikke afgørende for mig.
Med ankomst af fibernet er det vidst på tide at få opgraderet huset fra 1984 til 2020 på dét punkt :-) Det skræmmer mig på ingen måde, at tage nogle timer på loftet.
ev elmand skrev den 16-03-2020 22:01:45

Du skal lige være opmærksom på at der sikkert går mange rør og/eller kabler inde i muren over din gruppe tavle. Hvis du tager dæksel af kan du måske se hvor de koncentrerer sig så du ikke borer ind igennem en af dem.
Det ser ud til at der er 4 låse som bare skal drejes 1/4 omgang hver så går den af.

 Ja, det kræver lidt en kreativ løsning - dybest set laver jeg et skab uden bagbeklædning. Da det skal kunne tages ned planlægger jeg at lave det, så den “ramme” der er tilbage kan placeres på et par hyldeknægte og “skabet” så fæstnes til væggen med fire magnetlåse eller lignende, så det er nemt at tage ned i sin helhed.

Den venstre hyldeknægt kan så placeres på væggen til venstre. Svært at forklare hvordan - og jeg kommer nok til at lave planen om - men måske jeg kommer til at lægge det ind her som et projekt på et tidspunkt ;-)
hyldeknægte og magnetlåse bliver nemt noget gøjl
har du overvejet et fransk ophæng
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis