kompostmaskine

Hej.

Jeg er på udkig efter en kompostkværn (kun til eget forbrug).
Jeg har kigget lidt på en Adano kompostkværn SHF2500
https://www.harald-nyborg.dk/search?q=kompostkv%C3%A6rn

Er der nogle der kan anbefale den?
og skal man vælge en med knive eller fræsevalse?

Mvh Philip
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har en "Noname" maskine med valse, synes det virker fortrindeligt. Tror en af de største forskelle er støjniveauet, - min opfattelse er at maskiner med valser har et meget lavere støjniveau, hvilket er til glæde både for en selv, men i allerhøjeste grad også for naboer.
Kan se forskellen mellem de 2 maskiner er 4 db, hvilket svarer til mere end en fordobling af støjen.
En forskel på 3 db svarer til en fordobling/halvering af støjen. 
Jeg har haft en Boch med valser, som jeg var vildt glad for.
Du skal sikre dig at den har "bag gear" så du kan vende valsens/knivens retning så den kan skubbe en for tyk gren ud igen.
Jeg havde tidlige en der kun kunne køre en vej, og den stoppede tit til, når jeg fodrede den lidt for meget. Så skulle strømmen tages af, et skjold skrues af og grenen skulle tvinges ud med stemmejern, koben og andre spidse sager.. Absolut pi.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men jeg kan læse mig frem til, at versionen med knive kan lave flis af 4,5cm grene og versionen med valser kun kan tage 3,5cm grene.
Hvilke af dem er mest holdbare?
Det kommer an på rigtigt mange faktorer.
Når fabrikken skriver 4,5 cm, så er det helt sikkert en helt frisk optimal gren der er snorlige uden sidegrene mm
Jeg fældede feks en gammel bambus der var gået ud, og her var stænglerne ikke mere end max 1,5 cm og alligevel kunne den nogle gange kløjs i dem.
Jeg har også haft feks døde grene der var knas tørre, hvor den hurtigt kom i problemer, så man kan ikke sige hvad den kan klare.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har også sådan en billig 2500watt kværn. Larmer og kløjs hurtigt. Har så læst jeg ikke er den eneste og at dem med valser er bedre. Men de er også dyrere. Tørre grene har min det sværest med. Iøvrigt skulle dem med valser være bedst til store grene og dårlige til små friske grene. Og omvendt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis