Pudse vandskuret og malet væg helt glat?

Hej, ny husejer her, som har glædet sig meget til at kunne blive en aktiv del af debatten, i stedet for bare at læse med  

I vores nye hus er blandt andet væggene i stuen vandskurede (vil jeg tro) og så malet.
Vi har fået tilbud fra en maler på pudsning, da jeg simpelthen ikke kan udstå den type vægge og gerne vil have dem helt glatte, så der kan sættes filt op og males. Pris: 25K - hvilket ikke lige er på budgettet i disse Coronatider (er selvstændig og det gør avs!)
Så nu vil jeg gøre det selv.
Jeg er dog i tvivl om, hvad den rette fremgangsmåde er (det skal tilføjes, at der ikke er steder med dårlig vedhæftning) men har tænkt følgende:
- Multipuds
- Slibe
- Fin sandspartel
- Slibe
- Rullespartel
- Slibe
- Forankringsgrunder
- Lim
- Grundet filt
- Maling

Er det helt tosset? Er der en bedre fremgangsmåde? Væggene ser sådan ud:

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror multipuds er overkill.
Tjek med en 60cm spartel om der er store fremspring fra sten eller mørtel og slib/hug dem væk.
Derefter træk en grov sandspartel på og så tror jeg du er klar til rullespartel.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 14-03-2020 22:30:28

Tror multipuds er overkill.
Tjek med en 60cm spartel om der er store fremspring fra sten og slib/hug dem væk.
Derefter træk en grov sandspartel på og så tror jeg du er klar til rullespartel.
/BOFH

 Jeg havde håbet lidt på svar som sparede mig for en arbejdsgang   

Tak for det BOFH!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bare husk at være tålmodig ift at lade spartlen tørre ordentligt op, når væggen er malet kan den ikke suge noget så det tager længere tid før spartlen er gennemtør.

Nogle gange har jeg skyndt mig for meget og så skal man til at trække efter med lidt ekstra spartel nogle steder fordi det sank alligevel.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 14-03-2020 22:42:45

Bare husk at være tålmodig ift at lade spartlen tørre ordentligt op, når væggen er malet kan den ikke suge noget så det tager længere tid før spartlen er gennemtør.

Nogle gange har jeg skyndt mig for meget og så skal man til at trække efter med lidt ekstra spartel nogle steder fordi det sank alligevel.
/BOFH

 Modtaget, det giver god mening når det bliver gjort på et "lukket" underlag  

Når der bør startes med grov spartel så er det fordi det synker ikke ret meget.
Så grov spartel og rulle spartel med slibning imellem. Og husk at bruge en meget bred spartel. Den bevæges på en måde så man trykker lidt hårdere til side man er på vej imod. Så er der mindre tendens til at sportelen laver en ridse på " bagkant"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 14-03-2020 23:14:14

Når der bør startes med grov spartel så er det fordi det synker ikke ret meget.
Så grov spartel og rulle spartel med slibning imellem. Og husk at bruge en meget bred spartel. Den bevæges på en måde så man trykker lidt hårdere til side man er på vej imod. Så er der mindre tendens til at sportelen laver en ridse på " bagkant"

 Tak for tip Erik, og jeg behøver ikke gøre noget særligt for at få det til at hæfte på malingen? Grunden til at jeg tænkte multipuds var netop pga hæfteevnen.

Så længe du køber en spartel af ordentligt kvalitet bør du ikke være bekymret for vedhæftning, det er en af de primære forskelle på det dyre og billige. Når det så er sagt så har jeg også selv købt adskillige spande af det billigste sandspartel fra Harald uden forskel i slutresultatet. Ved pudsede umalede vægge giver man også forankringsgrunder inden spartel behandling, både for vedhæftning men også for at underlaget ikke skal suge vandet ud af spartelmassen for hurtigt. Hvis din maling hænger godt fast ville jeg springe dette skridt over.

Mht finish med rullespartel så har jeg selv ofte brugt letspartel rørt med lidt vand (koster ca det halve pr. Kg) men sviner lidt mere, til gengæld er der færre luftbobler i det når det er rørt.

Hvis du skal lave mange m2 og ikke er øvet eller føler man har fornemmelsen for det med håndleddet, kan man med fordel købe en glitte-spartel. Rullespartelmasse er relativt blød så man har med en alm spartel en tendens til at presse mere end nødvendigt og derved trække/skubbe massen af igen - der hjælper en glitte/ergo-spartel meget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 15-03-2020 11:02:49

Så længe du køber en spartel af ordentligt kvalitet bør du ikke være bekymret for vedhæftning, det er en af de primære forskelle på det dyre og billige. Når det så er sagt så har jeg også selv købt adskillige spande af det billigste sandspartel fra Harald uden forskel i slutresultatet. Ved pudsede umalede vægge giver man også forankringsgrunder inden spartel behandling, både for vedhæftning men også for at underlaget ikke skal suge vandet ud af spartelmassen for hurtigt. Hvis din maling hænger godt fast ville jeg springe dette skridt over.

Mht finish med rullespartel så har jeg selv ofte brugt letspartel rørt med lidt vand (koster ca det halve pr. Kg) men sviner lidt mere, til gengæld er der færre luftbobler i det når det er rørt.

Hvis du skal lave mange m2 og ikke er øvet eller føler man har fornemmelsen for det med håndleddet, kan man med fordel købe en glitte-spartel. Rullespartelmasse er relativt blød så man har med en alm spartel en tendens til at presse mere end nødvendigt og derved trække/skubbe massen af igen - der hjælper en glitte/ergo-spartel meget.

/BOFH

 Tusind tak for svar, jeg må hellere gå med livrem og seler og køber en spartelmasse af god kvalitet, havde godt kigger på en ergospartel, for jeg kommer til at skulle gøre det i andre rum senere, så sådan skal jeg da bare have købt  
Og så starter jeg med den væg hvor vi skal have sat reoler op, så er jeg forhåbentlig klædt på til at gøre de mere synlige vægge flotte!

Og øve dig på at det bliver mere jævnt efter spartel som før. Slibning skulle gerne kun være til de små knaster. De store " bakker " er ikke nemme at slibe væk

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder som en god plan - vi glæder os til at høre/se nærmere på resultatet hen ad vejen   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også