Gulvvarme direkte på isolering

Hej LDS

Jeg er blevet anbefalet at lægge gulvvarmen direkte ovenpå isolering (300mm), hvorefter der kommer rionet på afstandsholder I plast og 10cm beton. Valget er simpelthen fordi at så kan jeg bore i gulv uden at være nervøs. Hvad er årsagen til at man kun ser danske håndværkere sætte gulvvarmeslanger direkte på rionet og ikke på isolering. Teoretisk set burde der vel ikke være forskel på varmen, da den uanset hvad skal varme al beton op.

Hvad siger i? Har i en mening om det er over eller under rionet? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget lettere at sætte slanger fast når det er over rionet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De fleste lægger i dag slangerne direkte på isoleringen, det gøres ved brug af special clips som bliver stemplet/skudt fast.
Du har en bedre spredning/fordeling af varmen når slangerne ligger ned på isoleringen, varmen vil stige opad i en v-form og jo højre oppe slangerne ligger jo mindre bliver v-formen. 
Men der er ikke noget der er rigtigt eller forkert, bare slutresultatet er et varmt gulv.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg har i et par rum gulvvarme i betongulv en med klikgulv og så bad med fliser
Det er fastgjort oven på rionet. For sjov skyld prøvede jeg at låne termografi sæt til iPhone af en vvs mand. Jeg kunne ikke se hvor rørene gik da gulvet stort set var lige varmt over det hele.
VVS mand fortalte mig at man oftest lukkede for varmen en dags tid før fotografering, åbnede og tog billeder 1 - 2 timer efter. Der var det nemmest at se rør placering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
dan-49 skrev den 04-04-2020 20:00:12

hej maskinmeste-A
prøv at kigge på dan-water.dk, grundet opbygning hurtig opvarmning samt hurtig nedkøling, så hvorfor ikke lægge gulvvarme direkte på støbt gulv som skrevet i beskrivelsen.

bh.....dan-49

 Hej Dan, 

Jeg er også fortaler for let gulvvarme, men det sætter bare en del begrænsninger hvis man har et etplans hus, og man vil have det overalt i huset. Ingen der sælger novopan, klimaplader, nordic plader og hvad de forskellige producenter hedder, har kunnet svare mig på, hvordan det kan lade sig gøre at overholde dansk standard hvad angår isolering af gulvvarmeslanger i de rum de kører igennem og hvor jeg skal placere alle de pokkers slanger. Yderliger er det også sjældent jeg har set huse, hvori shunten er placeret er midt i huset...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis