Loftstige til hems

Hej alle

Jeg har en hems, hvortil jeg gerne vil have installeret en stige,  således jeg ikke skal finde en stige frem hver gang hemsen skal benyttes.

Adgangen til hemsen er fra vores entre, så stigen må gerne diskret og derfor tænker jeg på en loftlem. Der er to steder loftlemmen kan sidde. Det ene sted vil den tage meget af lyset til entreen, men det andet sted kræver at man fjerner noget af den ene bjælke(bjælken er 12cm og der skal fjernes 9cm). Mit spørgsmål er derfor; skal jeg være bekymret for at fjerne noget af bjælken? Nogle som har en bedre løsning end loftlemmen?

Har prøvet at tage nogle billeder, som viser adgangen til hemsen og de to steder loftlemmen kan placeres, men det er svært at fornemme setuppet på billederne.

Målene på hullet, hvor jeg helst vil placere loftlemmen (markeret med rød firkant på vedhæftet billede) er 53x71,5cm.

Den mindste loftlem jeg har fundet har målene; 51x80 cm (https://www.frishop.dk/pi/Fakro-LST-lofttrappe-med-saxestige-51-x-80-x-250-280-cm_2320182_148736.aspx)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis bjælken kan forstærkes  tilsvarende på modsatte side så kan du godt fjerne den helt eller delvis.  . Det er det man kalder udveksling. Men du kan ikke fjerne 75% af den uden at gøre noget andet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-03-2020 23:25:13

Hvis bjælken kan forstærkes  tilsvarende på modsatte side så kan du godt fjerne den helt eller delvis.  . Det er det man kalder udveksling. Men du kan ikke fjerne 75% af den uden at gøre noget andet

Hvis nu man fjerner halvdelen på hver side, vil det så også kræve at man forstærker? 
kaffemand skrev den 15-03-2020 07:16:18

Du kan også afkorte rammen på den loftslem du har fundet, trappen fylder kun 38,2 cm når den er klappet sammen.

 Spændende tanke. Tak for input. 

Uanset hvor lidt du fjerner så skal du i princippet skrue en regler eller lignende på siden hvis det er bærende element i huset.
Hvis bjælker kun bærer hemsen, så kan du selv vurdere om det er stærk nok. Eventuelt fjerne det først og så hoppe oppe på hems og mærke om det giver sig for meget.
.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis