Gipsvæg

Hej LDS

Vil en gipsvæg af
- 45 mm stålreglar
- bats
- 1 lag træfiberplade
- 1 lag gips (er det ok med 1 lag, når der er træ under?)
være isolerende ift. kold ydervæg? Og lydisolerende ift. nabostøj?
Bor i rækkehus. Påtænker at opsætte på begge endevægge i stuen. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Hvad er ydervæggen lavet af?

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Ydervæg er det mest porøse bæ af en puds væg.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at der er lavet gipsplader med pålimet isolering. Det bliver nok løsningen til ydervæggen. 
ev elmand skrev den 14-03-2020 18:06:21

Jeg vil ikke anbefale træfiber plade sammen med gips. Så hellere fiber gips. Og mht. lyd er det ligeledes vigtig at kanter fuges tætte

 Ok - synes bare jeg har set en del, der laver det efterhånden for at få en skruefast væg. 

hvis det er lyd, så ville jeg lave det i fibergips også. Ikke træfiberplade. Tjek evt. denne montagevejledning: https://www.fermacell.dk/getmedia/891bb1e9-2255-412d-9e07-6e3fbbf20981/fibergipsmontagevejledning.PDF.aspx

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Annonce
Man bliver ikke meget klogere af: Ydervæg er det mest porøse bæ af en puds væg 
er det ko eller hønsebæ  
seriøs: Er der isoleret, er det leca eller hvad
Fermacel er tungere end gips og derved bedre lydisolerende. Og det er skruefast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fair nok - skulle nok have været mere præcis  
Det drejer sig om to endevægge i min stue:

Den ene er ydervæggen, som er puds på mursten (ved ikke om det er korrekt betegnelse). Den er virkelig dårlig isoleret, og iskold om vinteren. Derfor ville jeg give den et ekstra lag, nu når jeg er igang med at hive gammelt tapet ned og inden jeg smækker filt på.
Jeg har som sagt opdaget varmvægsplader, som nok bliver løsningen...

Den anden væg er mod nabo, og der ville jeg gerne slippe for at lytte til hans irriterende banjospil, når jeg ser TV. Jeg er fortsat i tvivl om, om det kan betale sig, at sætte et ekstra lag op på den væg, som altså kun skulle dæmpe lyden og ikke holde på varmen.

Så det er to forskellige problemstillinger - beklager at jeg fik rodet det sammen.

Du behøver såmænd ikke at beklage, vi skal nok holde folk i ørerne   så det er muligt at give ordentlige svar.
Muren ind til nabo kan du uden problemer lydisolere. Som isolering ville jeg nok bruge de lidt hårdere bats. De skal skæres meget omhyggelig til. Husk at elinstallation m.m. skal flyttes med ud i den nye væg og bag ved el dåser skal man også have isolering.
Ydermuren skal undersøges udvendig om den er egnet til indvendig isolering. Der ska være gode og tætte fuge m.m.
På denne væg bør du lave isolering i 2 lag med dampspærre imellem. Sådan at inderste lag er på f.eks. 50 mm da det giver plads til elinstallationer m.m. uden gennemhullet dampspærre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Modtaget - og tak for svar. Der er en del, jeg lige skal overveje, kan jeg se :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis