Gulv behandling

HEj Alle

Ja dette er ikke noget spørgsmål bare en række service oplysninger - i det min familie har stille en masse spørgsmål til mig om subj.
Og da vi nu nærmer os en række helligdage - tja så tænket jeg at det måske var smart at sende et par oplysninger vidre til alle jer LDS'er

Gulvlak

Bare kort

Vandig gulvlak kan komme oven på alle type lakker, men man kan kun komme vandig oven på vandig.

En spritlak på et bøgetræsgulv af hjerte / kerneved - kan blive lyserødt

Generalt - skal man lakerer oven på en anden lak (mærke eller type) så skal der altid foretages en prøve på et sted som ikke kan ses. Den nye lak påføres efter anvisningen - og der ventes 24 timer inden man går videre. Er der ikke noget at se derefter - tja så god arbejdslyst.


Lud behandling af gulve.

Gulvet skal altid være nyt - idet en ludbehandling stopper ældnings processen i træet.
Når man ludbehandler et gulv skal man som det første gøre sig klart om det er et nåletræs eller hårdstræs gulv ( Fyr eller Bøg eks)
Fordi hvis man får brugt en nåletræslud på f.eks et bøge gulv risikerer man at gulvet bliver lysegrønt, eller helt sort.
Husk du kan ikke lakerer oven på et ludbehandlet gulv ( Syre / base forhold)
Ved afvaskning af ubehandlet trægulve - da bør man altid bruge en trærens - idet at hårdtræsgulve (f.eks bøg) kan blive sorte af grundrens ( Hænger sammen med syre / base forhold).


"Slid" behandlingen af gulve

Har man fravalgt lak på sit trægulv er der efterfølgende 2 muligheder tilbage.

Gulvet kan sæbe behandles med sæbespåne vand eller det kan olieres.

Ved olien fås en overflade som i robusthed minder om lak - men kommer der en ridse eller et mærke kan dette fjernes v.h.a vand og varme.

Olien skal efter behandles ca. 1-2 gange om året med en pleje olie - alt efter hvilken type rum det er ( Læs slidet på rummet / gulvet)

Daglig vedligeholdelse er fejning / støvsugning og vask med en klud opvredet i varmt vand. Evt. kan i blandes en træsæbe hvis gulvet er meget snavset.

Med sæbe spåner mættes gulvet med disse, og den daglige vedligeholdelse er som ved olieret gulve - dog vaskes gulvet i sæbespåne vand hver gang.

Tja det var så bare meget kort om behandling af trægulve. Skriv hvis i har spørgsmål, tilføjelser eller rettelser.

Men nu skulle det være muligt at få købt det rigtige produkt ind fra starten af.

God jul

Venlig hilsen
Ida Nielsen
farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ida..

Jeg har Aske plankeparketgulve i det meste af huset og de er nu blevet oliebehandlet for anden gang.
De var hvidoliebehandlet fra fabrikken og de blev så efter behandlet med hvidolie inden vi flyttede ind. Nu er der så gået et par år og jeg har for et par uger siden behandlet gulvene igen... lige efter triptraps anvisning !!
Altså en afrensning - lang tørre periode og så en maskin behandling med olie, en ekstra hvid olie fra trip trap.

Det så meget fint ud, men senere kom der en del udtræk op fra hvpr plankerne ligger sammen... Det har nu givet en del hvide streger... ikke over alt men mange steder..

Er det normalt... ???

Hvordan fjerner jeg lettest disse uden at det går ud over de olie behandlede gulve ??

En klud der gnides med rigelige mængder knofedt kan klare det men det kommer til at tage lang tid... Så er der andre råd ???

MVH Njord
Hej Njord

Askeparket med hvid olie giver et meget folt resultat - så godt valg. ( ja jeg ved godt det er en smagssag - men jeg syntes det er folt :lol: )

Mht. olien som trænger op mellem rillerne - så har jeg ikke hørt den før.

Når nu du gnider på det med en klud og knofedt, kommer der så striber ved på selve gulvet ( Kan det ses at du har gnubbet den overskydende oile væk? )
Hvis man ikke kan se at du har fjernet den overskydende olie ved hjælp af knofedt - så tror jeg at jeg ville købe et lammesking til excenter sliberen - og så lade den gøre arbejdet - den er nem og styre og giver et pænt resultat ( Har brugt metoden på en bøgetræs bordplade med Junkers rustik olie - det blev flot)
Men prøv evt. på et ikke synligt sted først - det jeg kan frygte lidt er at der bliver hvide eller blanke striber.

Hvis det kan ses at du har fjernet olien - så er mit bedste bud at kontakte Trip-Trap og tale med deres tekniske afdeling. De er flinke til at hjælpe og har ofte en fornuftig løsning på tingene.

Venlig hilsen
Ida Nielsen

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
I gamle dage gav man parket gulve fernis - hvad var det egentlig, og kan man gøre det i dag??
på forhånd tak
Gammelt ubesvaret indlæg.
Fernis er kogt linolie.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu skrev du selv at rettelser var velkomne, så jeg tillader at at rette en farvehandler ved at sige, at lud ikke stopper nåletræs ældning men istedet dets gulning biggrin

Iøvrigt - nu vi er ved emnet, så vil jeg tilføje med et fif til de trælystne. Nyt ubehandlet bøg har en karakteristisk rødlig undertone, og bliver meget gullig ad åre. Denne proces kan stoppes ved at blege træet med ufortyndet brintoverilte. Herefter kan man efterbehandle med ex. hvid hårdtræsolie.

MEN - vær varsom med brugen af ufortyndet brintoverilte, da det er MEGET ætsende. Gummihandsker og briller er påkrævet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rettelse mere, gulvet behøver ikke være nyt, det kan også være et gammelt nyhøvlet (vi høvler jo slet ikke vi sliber) gulv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej idani. Kan du svare på om det er muligt at lakere et gulv (vandbaseret lak) som har fået sæbebehandling?

-Michaelvig
Hej Michael. Det er et gl. indlæg du har fat i her, så jeg tillader mig at svare på dit spørgsmål. Nej - du kan ikke umiddelbart overfladebehandle med en lak på vandbasis ovenpå et tidligere sæbebehandlet gulv. Du skal først rense gulvet af med en egnet trærens. Gerne flere gange, så du er sikker på at alle sæberester er borte. Ellers kan lakken ikke binde. Endvidere skal du slibe gulvet let for at få den bedste adhæsion (vedhæftning) til den nye overfladebehandling. Til det formål vil jeg anbefale dig at leje/rådføre dig med en udlejer af gulvslibemaskiner, såfremt det er et større gulv vi taler om. Ved mindre gulve kan en god excentersliber være tilstrækkelig. Alt efter gulvets nuværende beskaffenhed, skal der slibes i området fra korn 60 til 180, men det afhænger meget af hvordan standen er p.t. Grov slibning ligger fra korn 60-100 og afsluttende slibning ligger fra 120-180. Det bedste sliberesultat får du ved at springe én kornstr. over således en slibning kunne hedde korn 80-120-180 (100 og 150 udeladt). Hvilken træsort taler vi iøvrigt om..?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej KJ og mange tak for dit grundige svar.
Gulvet er af kalmarfyr, og mere end 100 år gammelt. Det har aldrig været behandlet og står lige nu helt afslebne. Træet er forholdsvist hårdt og ca. 3,5 cm tykt.
Ideen er at sæbebehandle da gulvet ikke vil udsættes for hård slid. Jeg glæder mig over at det med din opskrift er muligt at lakere hvis jeg en dag gerne vil have en mere slidstærk overflade.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis