Hvordan med dampspærre ved LED spot direkte i isolering

Jeg er ved at renovere vores entre.
Det gamle nedsænkede loft er fjernet, og nyt skal opsættes.
Jeg vil gerne have LED spots i loftet, men hvad med dampspærre?
Sidst jeg lavede forsinket loft var med halogen og safeboxe, hvor dampspærre blev tapet til safeboxene.
I det nye loft vil jeg gerne undgå safebox, og har set at man kan få LED-spots som må monteres direkte i profilbrædder og isolering, men hvad så med dampspærren, hvordan får man det tæt?
Jeg vil godt lave det hele klar, så der kun er tilbage at trække ledninger og montere spots.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er efterhånden MEGET SVÆRT at finde nogle spots der kræver bagdåse, vil tro at  99.9999 % af alle de spots der på markedet i dag er godkendt til indbygning direkte i isolering, der følger som oftest en krave med spotsene,  der klæber på den ene side som så fastgøres til damspærren.
Den bedste måde er at have dampspærre et stykke oppe. Altså tage noget af nedsænkningen så der bliver plads til dampspærre, et lag med lægter på kant og så det nye loft. På den måde er der 56 mm fra overside af profilbrædder og op til dampspærre. Det giver plads til både spot og kabler. Rummet fyldes ellers med 50 mm isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har selv gjort som Elmand beskriver og det virker fint. Der er plads både til lidt ekstra isolering og spot, uden at der skal laves hul i dampspær. Tager selvfølgelig et par ekstra cm.

 

Det behøver ikke at ende med lavere loftshøjde. Når der i forvejen er nedsænket loft kan man bare tage noget af denne sænkning  væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis