Forskyde afløb til toilet

Hej.

Jeg er igang med, at renovere vores toilet. Der skal opsættes væghængt toilet istedet for et stående. Afløbet sidder for langt ude i gulvet, det resultere i at cisternen kommer i karambolage med et vindue.
Jeg kan kun finde excentriske afløb der forskyder 40mm, hvor det gerne skulle forskydes 60-80mm. Må jeg korte det eksisterende afløb af, og eventuelt montere 2 x 45 grader samlinger, som får mit afløb ind til væggen? og i så fald, må disse samlinger støbes.

Jeg er ligeledes begrænset af vandrørende mellem væg og afløb, detfor jeg har de to 45 grader bøjninger i tankerne.

Se vedhæftet billede
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal sikkert hugges / graves længere ned før afløb forskydes ind imod væggen. Når du kommer længere ned kommer der sikkert en bøjning som har muffe ende opad som man kan starte ud fra, Men det er nok 2 stk 15 eller 30 grader bøjninger der skal bruges. Du kan prøve at sætte 2 sammen henne i bygge marked og så måle forskydning inden du køber dem.
Jeg vil tro at 45 grader forskyder mere end du ønsker. Og ja kloakrør må gerne ned støbes også samlinger.
Lige for en ordens skyld så er det autorisations krævende arbejder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Tak for svaret.
Ja fodbøjningen kommer Ca 60cm nede. De små vandrør imellem mur og afløb kommer dog umiddelbart i vejen, hvis jeg starter forskydningen helt nede. Af hvad jeg kan mærke og se, skal jeg banke en stor del af gulvet op, før jeg kan skubbe vandrørene langt nok.
Derfor jeg tænkte at lave forskydningen oppe ved gulv istedet.

Der er vel ingen forskel på selve forskydningen om den komme nede i sandet eller oppe ved gulvet?

Til sidst, ved du da, om der er krav for, hvor tæt afløbet må sidde på væggen?

Venlig hilsen
Dennis Jakobsen 

Uanset hvordan du laver det, skal afløbet være indenfor rammen, som toilettet skal hænge på. Ellers kan du ikke få beklædningen, der skal tjene som underkag for fliserne, til at passe. Så du bør grave ud så du kan sætte dine bøjninger på muffeneden på fodbøjningen. Få endelig samlingen tæt, hvis det er en overgang fra støbejern til plast. Afløbet må sidde helt op til muren, men lav et par cm. afstand, så det passer med stativet til toilettet. Du kan blive nødt til at hugge lidt mere gulv op, så du kan flytte vandrøret lidt.

fase
Hvis du ikke kommer helt ned til bøjning de ca. 60 cm nede, så skal du save røret over og dine bøjninger kommer til at vende forkert. Det er i øvrigt lige meget hvor langt nede forskydningen kommer, der er så blot tale om et længere stykke lodret rør, og så lidt fleksibel i placering.
Væghængte toiletter har ofte 80 mm udgangs rør og så medfølger overgang til 110 mm
. Det skyldes at kloakrør i mange andre lande som standarder er 80 mm.
Som Fabrin skriver så er det nødvendigt at afløb kommer op inden for stativets forkant , ellers får du problemer med beklædning som jo skal være helt plan hvor kummen hænger. . Pas i øvrigt på at kende dybde og placering af dine vandrør da der skal bores ned igennem gulvet.
Så jo bedre du laver forberedelser des mindre problemer med montering. ( det er som regel gældende )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg siger mange tak for hjælpen begge to. Det var rigtig gavnligt. 
Det er naturligvis korrekt med skydemuffe, men jeg undlod det for det er mere end svært at save rør over nede i et hul og få kanter reifede så det kan samles.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde tænkt, at tegne op med et stykke papir, og så køre den berømte fine-cutter igennem, afgrate med rørafgrater som man bruger til metal.
Kan man egentlig bruge afstanden fra pakningen i muffestykket og ned til hvor røret ligger an, som regulering af afstand. Eller SKAL røret ned og ligge an i hver samling, før man kan kalde det samlet? 
ev elmand skrev den 14-03-2020 17:04:40

Det er naturligvis korrekt med skydemuffe, men jeg undlod det for det er mere end svært at save rør over nede i et hul og få kanter reifede så det kan samles.

 Arhh.. en god tynd notssavklinge på en forlænger i en boremaskine,   kan lave underværker   - men ok -  det skal man nok have prøvet før, for at få det til at gå til held..  (men har man 30 cm oppefra til at øve sig på, lærer man det nok inden man når ned til det, der skal bruges..)  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man bør have fittings samlet helt i bund, så derfor tegner  kloak folk  tusch streg for at have en markering for ok arbejde. Men 0,5 - 1,0 cm " stræk " ødelægger ikke hele billedet, særlig ikke på lodrette rør. Er det med ganske lidt fald så kan det lille ekstra hak samle skidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis