Størrelse på IPE bjælke

Hejsa,

Vi er ved at bygge lidt om og har åbnet op til stuen.
Jeg har pt. 4 spær der står på soldater og skal have fundet en passende IPE jern til at ligge over. Selve åbningen er ca. 4m og jeg regner med at bestille et IPE på 4,85m så passer det med den kan nå hen til de næste spær. Planen er den skal ligge over spærene.
Jeg har fået atvide af en bekendt der er murer at jeg nok kan bruge en IPE 180, men hvad ville i bruge her? Jeg overvejer at bestille et 220x110 da der er plads til den over spærene. Det er et almindeligt 70erhus med gitterspær og betontagsten, der er ingen første sal.

Den venstre dør bliver muret op forfra helt over til dørkarmen på højre dør, og så bliver der muret et IPE jern lodret ind i væggen for at understøtte spæret i den ende.
Spændvidden på spærene er ca. 8m

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er gitterspær fritbærende, dvs. de bærer/ligger kun an på ydermurens bagmur.

For at vurderer om din understøtning, i det hele taget, er nødvendig skal du oplyse om hvordan gitterspærene ser ud, med foto eller tegning, samt den håndværksmæssige udførsel.

Med de oplysninger, du indtil nu har fremlagt, kan det være "græsk katolsk" om du bruger IPE 180 eller IPE 220!

Har du prøvet at linde en af soldaterne for at se om gitterspæret i det hele taget synker, og i så fald hvor meget?
Hej igen ;)

Der ligger en HEB140 der er intergreret i spærene over stuen markeret med rød streg, det er bygget sådan i sin tid. Men om den går hele vejen over er jeg en smule i tvivl om. Det undersøger jeg lige idag ved samme lejlighed og får taget et billede af spærene. Det er muren mellem køkkenet og stuen som er væk.

Jeg har endnu ikke forsøgt at løsne på en af soldaterne, men 2 af dem blev ikke sat specielt hårdt op, og de virker stadig til at være løse, det kan selvfølgelig ikke afgøre om der er vægt på dem.

På forhånd tak for hjælpen :)

De spær ligger kun af må ydermuren. Så den mur du planlægger at tage væk er ikke bærende.
Den IPE 140 som oprindelig er med i konstruktionen er nødvendig da der ikke er en ydermur på det sted, så den skal bære de spær ender fra hoved huset som rammer denne. Og det er helt sikkert at den er i hele side bygningens bredde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis