Gulv behandling

HEj Alle

Ja dette er ikke noget spørgsmål bare en række service oplysninger - i det min familie har stille en masse spørgsmål til mig om subj.
Og da vi nu nærmer os en række helligdage - tja så tænket jeg at det måske var smart at sende et par oplysninger vidre til alle jer LDS'er

Gulvlak

Bare kort

Vandig gulvlak kan komme oven på alle type lakker, men man kan kun komme vandig oven på vandig.

En spritlak på et bøgetræsgulv af hjerte / kerneved - kan blive lyserødt

Generalt - skal man lakerer oven på en anden lak (mærke eller type) så skal der altid foretages en prøve på et sted som ikke kan ses. Den nye lak påføres efter anvisningen - og der ventes 24 timer inden man går videre. Er der ikke noget at se derefter - tja så god arbejdslyst.


Lud behandling af gulve.

Gulvet skal altid være nyt - idet en ludbehandling stopper ældnings processen i træet.
Når man ludbehandler et gulv skal man som det første gøre sig klart om det er et nåletræs eller hårdstræs gulv ( Fyr eller Bøg eks)
Fordi hvis man får brugt en nåletræslud på f.eks et bøge gulv risikerer man at gulvet bliver lysegrønt, eller helt sort.
Husk du kan ikke lakerer oven på et ludbehandlet gulv ( Syre / base forhold)
Ved afvaskning af ubehandlet trægulve - da bør man altid bruge en trærens - idet at hårdtræsgulve (f.eks bøg) kan blive sorte af grundrens ( Hænger sammen med syre / base forhold).


"Slid" behandlingen af gulve

Har man fravalgt lak på sit trægulv er der efterfølgende 2 muligheder tilbage.

Gulvet kan sæbe behandles med sæbespåne vand eller det kan olieres.

Ved olien fås en overflade som i robusthed minder om lak - men kommer der en ridse eller et mærke kan dette fjernes v.h.a vand og varme.

Olien skal efter behandles ca. 1-2 gange om året med en pleje olie - alt efter hvilken type rum det er ( Læs slidet på rummet / gulvet)

Daglig vedligeholdelse er fejning / støvsugning og vask med en klud opvredet i varmt vand. Evt. kan i blandes en træsæbe hvis gulvet er meget snavset.

Med sæbe spåner mættes gulvet med disse, og den daglige vedligeholdelse er som ved olieret gulve - dog vaskes gulvet i sæbespåne vand hver gang.

Tja det var så bare meget kort om behandling af trægulve. Skriv hvis i har spørgsmål, tilføjelser eller rettelser.

Men nu skulle det være muligt at få købt det rigtige produkt ind fra starten af.

God jul

Venlig hilsen
Ida Nielsen
farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
HEj Alle Ja dette er ikke noget spørgsmål bare... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selv tak. Hvis jeg forstår dig ret, så har du allerede fået dem afhøvlet og sæbebehandlet? I så fald er det korrekt hvad NJL skriver - der skal påregnes både afrensning og slibning til den tid. Personligt ville jeg dog aldrig vælge et lakeret gulv fremfor et sæbebehandlet. Du vil alt andet lige få den flotteste patina ved at sæbebehandle. Lakerede gulve patineres ikke efter min mening - de slides. Og det kan være vanskeligt at reparere skader på et lakeret gulv uden det kan ses. Jeg har selv sæbebehandlede gulve, og får aldrig andet. Held og lykke med projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis