Efterisolering af skråvæg/loft

Godaften,

Jeg skal til at efterisolere overetagen på mit hus fra 1948. Det er 1.sal med skråvægge, skunk og loftrum. Væggene og loft er konstrueret af plader som minder om træbeton/trolltek og så er de pudset op. Der er ingen dampspærre monteret, dog har jeg læst at pudsen fungere som dampspærre hvis den er tæt. Efter hvad jeg har kunne læse kan jeg isolere op til 400mm uden problemer så længe luftrummet er vel ventileret, jeg vil dog kun isolere op til 250mm. Skråvæggene kan naturligvis kun isoleres så der stadig er luft til taget, dette er gammelt tegltag uden undertag, jeg regner med der kan blive plads til 100 eller 145mm her.
Jeg har så læst at det gavner meget at montere vindpap over isolering som vindstop, dette ville jeg gerne både for at forbedre isoleringsevnen men også for at beskytte isoleringen for eventuel fygesne eller lignende.
Men kan jeg det? Det skal selvfølgeig være en diffusionsåben vindpap, men vil man risikere den holder på fugt i isoleringen nu når jeg ikke har en rigtig dampspærre?
(Jeg vil isolere med isover glasuld)

Mvh
Aksel

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vindpap beskytter ikke ved fygesne. Hvis der er kommet en snedrive ind på loftet, så vil den tø op når det bliver lidt varmere og blive til vand. Det forsvinder ikke. Et ganske lille lag sne ( 1 cm ) bliver til 1 mm vand og det tørre nok op.
Jeg har i et tidligere hus haft vindpap over så vidt jeg husker 200 mm isolering. Som forsøg lagde jeg det på halvdelen af loftet. I løbet af den første vinter var isolering sjaskvåd under vindpap.
( Etplans hus med alucraft dampspærre )
Så vindpap vil jeg på det kraftigste fraråde uanset diffusion åben eller ej.
Der hvor vinden lige kommer ind ved tag fod kan du have støbebats øverst, ( eller anden hård bats ) de er stort set vindtætte, det er jo oftest der vinden kan komme ind i enden af isoleringen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar. Jeg er med på det ikke decideret  beskytter mod sne, men tænkte egentlig mest på skråvæggene fik det mulighed for at løbe af, men ja så havner det selvfølgelig bare nede i skunken på det andet isolering (-:
Det lyder som om det bliver uden vindpap, vil hellere miste lidt isoleringsevne og holdbarhed frem for risikere fugtophobning under vindpappet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis