Inputs til ændring af lofts?

I forbindelse med kommende stuerenovering har jeg overvejet om jeg skal hæve loftet der i forvejen er sænket. Som i kan se på billederne er der en del frirum over loftet og hvorfor man har valgt at sænke det så meget er mig en gåde da der ikke sidder noget i vejen, ingen bjælker osv.

Der er ca. 25 cm frirum. Den nuværende loftshøjde er 245 cm og hvis jeg nu monterede et LN P45-S25 loft fra Knauf eller selv byggede et vil jeg kunne frigøre 15 cm ekstra i højden og have 10 cm frirum med plads til spots og ledninger.... Men er det en god ide? Loftshøjde i stuen på 245 cm vs. 260 cm?

Er det problem med ventilation eller?

Huset er oprindeligt en bungalow hvor der er bygget en 1 sal på. Etageadskillelsen er isoleret med rockwool.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der vist ikke de store problemer i. Det kan være du, når du alligevel er der oppe, skal få det gamle puds og rør fjernet. Meget af det kommer sikkert af sig selv, når du begynder at rumstere med det  . Du burde prøve at redde rosetten. 

Mvh Troels
Ok, men du mener ikke tomrummet mellem det sænkede loft og overetagen udgør nogen funktion så? Jeg tænker om der skal være en stor (eller en hvis) afstand for at undgå kondens? Der er desuden ikke etableret nogen udluftning i etageadskillelsen.

NB: Ja det ser ud til rosetten er i fin stand.
Nej - det har det ikke. Kondens opstår hvor der er fugtvandring og møde mellem varme fugtig luft og kulde. Du har jo - alt andet lige - lige meget fugt og varme på begge sider, så der er ingen fugtvandring eller kondensering. Var der tale om et koldt loftrum skulle du have haft dampspær i loftet, for at forhindre fugtig luft at vandre fra stuen og op til loftrummet.

Det eneste jeg tænker er, at det jo er enklere at trække ledninger når du har 25 cm af arbejde med end 10 - eller der er en jerndrager i væggen et sted, som har drillet ift at få monteret en rem.

Du kunne nok med fordel tjekke dine skunke, mht fugt, isolering og ventilation, når du har loftet af alligevel - som du formentligt har ret mange af på 1. sal af en bungalov,


Mvh Troels
Loftet er sikkert sænket for at spare energi oprindelig. Man kan sige der er mindre rum et opvarme. Det gælder så ikke rigtig i dit tilfælde hvor der ikke er lagt isolering ind.
Det er rigtig dejlig leve " med højt til loftet "
Af udfordringer der kun´ne tænkes var som nævnt jernbjælke. men der har du toilet ovenpå kunne der også være et afløbsrør. ( jeg synes at kunne skimte lidt rødbrunt i baggrunden på det sidste bilede.)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis