Nedkøling af sneglebor.

Her derude.

Jeg er i gang med at lave et stort pedalboard (guitarpedaler) efter at have set “Holeyboard”, der som navnet antyder har en masse huller, så man kan sætte pedalerne fast med strips.
Pladen er 15mm krydsfinér. Til de ca.200 huller har jeg købt et kvalitets sneglebor (TIL KR.175!!)
Et bor bliver jo varmt, når det bruges men jeg er i tvivl om hvor varmt det må blive?!
Og frem for alt: må jeg stikke det ned i et glas vand for at afkøle det? Eller ødelægger jeg bordet på den måde?! 

Forkert fuglefodring = Flere Rotter.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du må gerne køle det ved at nedsænke boret i et glas vand, hvis det skulle blive nødvendig at køle det.

fase
Hej   Hvis det er et sneglebor, er det normalt ikke beregnet til køre så stærkt. Sneglebor er egentlig beregnet til dybe huller, hvor sneglegangen tjener til formål at transportere spånerne op af hullet. Hvis du ikke har nået at bruge det, vil jeg anbefale at få det byttet til et Forstnerbor. Det er meget mere anvendeligt til, ikke så dybe huller og det bliver ikke varmt. Hvis du bliver ved snegleboret, kan du reducere varmeudviklingen betragteligt ved at køre langsomt. 

Johnny cnc
Hej Johnny og Fabrin.

1000 tak for hjælpen.
Jo, jeg er desværre gået i gang (hvem kan vente, når projektet er 1/2 færdigt?) Boret sidder på en Milwaukee skrue/boremaskine og skærer virkelig godt, så jeg tage lidt vand med ud i værkstedet...

Forkert fuglefodring = Flere Rotter.
Det er godt at holde det afkølet efterhånden, med en spand vand. Hvis det nærmer sig rødglødende, så kan du ødelægge det ved hurtig afkøling, men jeg fornemmer ikke at det er så eget varme vi taler om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret. Jeg tror jeg skriver på alles vegne, at vi sætter stor pris på tilbagemelding fra trådstarter. Der er ikke noget mere tamt end intet svar, især hvis bølgerne er gået lidt højt os svarere imellem. Vi vil jo alle gerne hjælpe. 

Johnny cnc
Annonce
Hullerne er boret (alle 156.000.000) og jeg kan jo godt se hvorfor manden hos Stark anbefalede et sneglebor - MEN - selvom jeg spændte en ekstra plade under, laver det ikke ligefrem pæne huller; Krydsfinér vil altid splintre lidt, men i begge ender af mine huller (så,- tankerne væk fra rendestenen) splintrede det meget.
Derfor besluttede jeg, at lave lidt om på malerdelen: i stedet for at male det fint og pænt, har jeg mellemslebet det liiiidt for meget, så grundmalingen flere steder titter igennem og det ser lidt “designer-slidt” ud.
Projektet endte altså et helt andet sted end tiltænkt,- men ser faktisk meget federe ud!!
TIL NÆSTE PROJEKT: Hvordan undgår man at krydsfinér splintrer mere end højst nødvendigt??

Forkert fuglefodring = Flere Rotter.
Det er næsten umuligt at undgå splinter. Som du selv er inde på, så er der kun det at lave en sandwich af din plade og to stykker offertræ, en på hver side.
Så vil der være minimum af splinter, men det kan nok ikke helt undgås.
Til næste gang ville jeg også bruge forstnerbor, men det skal være nyt og skarpt for at skære flot.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det vil helt klart splintre meget mindre, hvis du kun borer så langt ned, at spidsen lige er gået i gennem krydsfinerpladen. Derefter vender du den om og borer fra modsatte side. Samme metode anvendes hvis man bruger spadebor.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også