Indmuring af forlængede ledere?

Jeg har flyttet nogle stikkontakter hvilket har medvirket at lederne lige skal forlænges 30 cm. Lederne er ført i et jernrør ned til der hvor stikkontakten tidligere sad? Det er ikke sådan lige til at trække nye ledere igennem da der er flere af dem (korrespondance, jord, til lampested osv.) Er det ok at muffe enkeltledere på, isolere dem med krympflex og indmure dem? (Kan krympflexen god klare indmuring ligesom kappen på et installationskabel?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan man godt, MEN det er elektriker arbejde !!
Desuden bør man trække nye ledere. Det vil undre mig meget hvis det ikke er muligt, men spørg din elektriker.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du mener forment ikke, at du vil forlænge ledningerne og isolere med krympeflex uden at forlænge rørene, som så bliver muret inde. Hvis du ikke har et rør udenom lederne, er det dybt ulovligt bare at mure ledningerne inde. Lederne kan udskiftes, så du undgår at forlænge dem. 

fase
Der vel ikke plads til at føre dem gennem et rør eftersplejsning?
det kommer an på hvordan man laver det. det er ulovligt bare at mure ledningerne ind uden rør om.

fase
Men hvis man splejser dem individuelt og derefter samler dem og kommer en stor krympflex rundt om er der vel ikke forskel i forhold til et installationskabel med kappe? Jeg ville også hellere trække nye ledere men min erfaring siger mig at det er temmeligt svært i praksis. Så ville det næsten være nemmere at føre et nyt installationskabel frem henover gipsloftet.
Annonce
puggie skrev den 11-03-2020 13:04:39

Men hvis man splejser dem individuelt og derefter samler dem og kommer en stor krympflex rundt om er der vel ikke forskel i forhold til et installationskabel med kappe? Jeg ville også hellere trække nye ledere men min erfaring siger mig at det er temmeligt svært i praksis. Så ville det næsten være nemmere at føre et nyt installationskabel frem henover gipsloftet.

Du gør bare som du vil - det klyt bliver jo ulovligt i det øjeblik at det er DIG og ikke en installatør der laver det ;-)

Lav det dog bare efter klampemetoden. Din undskyldning kunne være, at det koster penge. Det er, var og bliver ulovligt. Alene det, at du vil lave det selv, er ikke lovligt. At ledningerne er i jernrør tyder på at din installation er fra omkring 60erne. Så måske trænger installationen alligevel til en grundig renovering.

fase
Du kan sagtens forlænge røret med et trækrør i plast, som skydes på efter der er muffet længere ledninger på.
Husk at du skal bruge krympemuffer som klemmes sammen med momenttang.
Div. Kronemuffer osv er forbudt. 

Elektronikteknikeren
Jeg har skiftet tusindvis af ledninger som ligner din situation. Det være sig stålrør eller plastrør. Det er oftest ikke spor svært.
Jeg har ALDRIG i min 50 + årige tid som elektriker/installatør forlænget ledninger med muffer af nogen art i lignende situationer.
De må ikke muffes med samle eller kronemuffer inde i rør, eller for den sags skyld indmures.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror i ikke det handler om tilgivelse ?
Fusken er udført og nu skal vi så sige at det Pugggie har lavet er helt i orden, eller han forsøger i hvert fald at "tale" sin sag for at få ro i sindet  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis